Promocja biurowców jest coraz trudniejsza

Dorota Kaczyńska
28-08-2001, 00:00

Promocja biurowców jest coraz trudniejsza

Deweloperzy ciągle badają metody promowania swoich inwestycji. Wkrótce będą musieli zwiększyć nakłady na reklamę, aby zdobyć klientów, zwłaszcza na wynajem powierzchni biurowej i handlowej.

Na polskim rynku reklama w nieruchomości nie osiągnęła jeszcze takich rozmiarów jak na Zachodzie, gdzie firmy deweloperskie przeznaczają rocznie około 4 proc. swoich nakładów na działania marketingowe.

Za mało specjalistów

Firmy reklamowe nie mają na ogół specjalistycznej wiedzy o rynku nieruchomości, ponieważ sporadycznie zajmują się takimi przedsięwzięciami. W Warszawie działają tylko dwie agencje, które zajmują się rynkiem nieruchomości.

— W Polsce deweloperzy jeszcze za mało inwestują w reklamowanie swoich projektów. Moim zdaniem, koszty promowania nieruchomości sięgają 1 proc. wydatków ogólnych, ale jest to szacunek niepewny, gdyż nie przeprowadzano jeszcze odpowiednich badań. W przyszłości te nakłady muszą się zwiększyć, ponieważ na nasyconym rynku trzeba będzie walczyć o każdego klienta — twierdzi Katarzyna Cyprynowska z firmy Promocja Nieruchomości.

— Nieruchomości to specyficzny produkt, który nie zawsze da się wypromować. Przez wiele lat badaliśmy metody ich reklamowania. Mimo że po upływie czasu oceniliśmy, które formy są skuteczne, a które należy odrzucić, nadal badamy rynek reklamy — dodaje Agnieszka Opalińska z AIG Lincoln Polska.

Nietypowa promocja

Rynek biurowców jest już nasycony. Blisko 20 proc. powierzchni biurowej w Warszawie nie ma najemców. W tej sytuacji, zdaniem specjalistów, dobra promocja tkwi w pomyśle na budynek. Ważna jest spójna strategia marketingowa. Deweloperzy często zaczynają reklamę inwestycji, gdy są one oddawane do użytku, a powinni to zrobić już na etapie ich planowania.

— Promocja nieruchomości komercyjnych wymaga bardziej wyspecjalizowanych środków, takich jak marketing bezpośredni. Teraz nie wystarczy zbudować biurowiec i oddać go agencjom nieruchomości do sprzedania. Najemcy mają specyficzne oczekiwania i deweloperzy muszą się do nich dopasować — podkreśla Katarzyna Cyprynowska.

— Staramy się umieszczać informacje prasowe typu niereklamowego, na przykład – podajemy do wiadomości, że rusza budowa nowego budynku, opisując jego ostateczny wygląd, i w ten sposób zachęcamy przyszłych klientów — dodaje Zygmunt Chyla, dyrektor ds. marketingu Globe Trade Centre.

Firmy deweloperskie starają się także promować swoje inwestycje podczas targów i wystaw, które zaczynają odgrywać coraz większą rolę, ponieważ nie są odwiedzane przez przypadkowe osoby.

Niezbędne gazety

Deweloperzy, sprzedający nieruchomości komercyjne, podczas ich promocji korzystają z gazet branżowych. Reklamy często są skierowane do inwestorów z obcym kapitałem i dlatego ogłoszenia znajdują się także w prasie angielskojęzycznej.

Mimo że promocja obiektów komercyjnych przybiera charakter już bardziej indywidualny, np. rozmowy z przyszłymi najemcami, ogłoszenia w mediach masowych często umacniają pozycję inwestycji, rozwiewają obawy samych klientów. Specjaliści od reklamy twierdzą, że podczas zamieszczania informacji prasowych deweloperzy rzadko odchodzą od stereotypowych ogłoszeń, choć zerwanie z konwencją mogłoby, ich zdaniem, odnieść większy skutek.

— Firmy zazwyczaj wybierają standardowe reklamy. Brakuje w nich czegoś, co zwróciłoby uwagę czytelnika, np. żartu — uważa Katarzyna Cyprynowska.

Internetowa przyszłość

Z badań wynika, że blisko 13 proc. klientów zainteresowanych kupnem lub wynajmem nieruchomości korzysta z Internetu. Według przewidywań, liczba ta wkrótce wzrośnie do 26 proc. W przyszłości Internet ma z powodzeniem konkurować z innymi mediami.

— W Szwecji blisko 70 proc. klientów czerpie informacje o nieruchomościach z Internetu. Nasza strategia promocyjna w coraz większym stopniu wykorzystuje to właśnie medium — mówi Dariusz Tataj, dyrektor ds. inwestycji w NCC.

Internet umożliwia dokładną prezentację projektu, w której można znaleźć między innymi plany czy pełną wizualizację obiektu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Promocja biurowców jest coraz trudniejsza