Prudential zainwestuje nad Wisłą 150 mln zł

Brytyjski ubezpieczyciel chce podbić Polskę armią agentów pod wodzą Hindusa i polskich branżowych gwiazd

Od ponad półtora roku Brytyjczycy przygotowują się do wejścia na polski rynek. Najpierw w tajemnicy rekrutowali zespół, a w sierpniu oficjalnie ogłosili, że wracają do ekspansji zagranicznej i ich pierwszym celem jest Polska. Naszedł czas na kolejny kawałek brytyjskiej układanki. Ich firmę nad Wisłą do startu poprowadzi menedżer z dalekich Indii — Abhishek Bhatia.

— Pierwszą polisę w Polsce sprzedamy w ciągu kilku miesięcy — zapowiada szef Prudential Polska. Jego zdaniem, jest jeszcze za wcześnie, by mówić o dokładnej dacie. Zapewnia jednak, że wszystko idzie zgodnie z planem.

Nowa gwiazda

Ubezpieczyciel zakończył budowanie zespołu menedżerów, który będzie odpowiadał za jego sukces biznesowy nad Wisłą. Z wyjątkiem Abhisheka Bhatii, który wcześniej pracował w Malezji i Hongkongu, są w nim Polacy. Jak już informowaliśmy pół roku temu, wśród osób, które Prudential skusił, są m.in. Andrzej Gładysz (poprzednio Aviva), Marek Kołowacik (Allianz), Paweł Jakubowski (ING Życie) oraz Wojciech Pronobis (PZU).

Jednak największą kadrową niespodziankę firma zostawiła na koniec. — Budową naszej wyłącznej sieci sprzedaży zajmie się Robert Zagata — mówi Abhishek Bhatia. To oznacza, że firmie udało się pozyskać ubezpieczeniową gwiazdę. Choć to nazwisko może nie być szerzej znane poza branżą, to w niej cieszy się dużym poważaniem.

— Robert Zagata to specjalista najwyższej klasy w dziedzinie budowy sieci sprzedaży. Jest autorem sukcesu Commercial Union [obecnie Aviva — red.] na polskim rynku — mówi przedstawiciel dużej firmy ubezpieczeniowej. Do 2004 r. Robert Zagata był wiceprezesem Commercial Union. Potem zajął się konsultingiem.

Pracował dla największych firm ubezpieczeniowych w Rosji, doradzał Metlife przy fuzji z Amplico, a ostatnio modernizował sieć sprzedaży PZU Ukraina. Teraz czeka go trudne zadanie. Musi od zera zbudować sieć agencyjną (przedstawiciele Prudentiala wolą używać określenia sieć konsultantów ds. planowania finansowego), która zapewni brytyjskiej firmie udany start nad Wisłą. Ambicje firma ma spore, a o randze polskiego projektu świadczy to, że wyłoży na niego ponad 150 mln zł.

— Taką kwotę zainwestujemy w rozwój Prudentiala w Polsce w ciągu trzech lat. Naszym celem jest dołączenie do grona liderów rynku życiowego — podkreśla Abhishek Bhatia. Jego zdaniem, Prudential nie jest inwestorem krótkoterminowym. Jest poważnie zainteresowany polskim rynkiem i planuje nam nim obecność na lata.

Ze względu na kombinację niskiej penetracji usługami ubezpieczeniowymi, dużej liczby ludności i dobrych wskaźników gospodarczych Polska jest dla Brytyjczyków wymarzonym miejscem na rozpoczęcie ekspansji zagranicznej. Ponad 150 mln zł, które Prudential przeznaczył na wejście do Polski, pójdzie m.in. na zatrudnienie 70 pracowników, otwarcie biur w sześciu największych miastach oraz rekrutację i przeszkolenie armii 1,1 tys. agentów. Ubezpieczyciel będzie działał nad Wisłą jako oddział brytyjskiej firmy na podstawie tzw. unijnego paszportu.

Z naszych informacji wynika, że załatwił już wszystkie formalności związane z utworzeniem oddziału. Będzie miał ponadto spółkę serwisową, która zajmie się m.in. dystrybucją i obsługą klientów.

— Zaczniemy od sprzedaży za pośrednictwem konsultantów. Następnie planujemy wejść w inne kanały sprzedaży. Chodzi m.in. o bancassurance. Mamy w tym obszarze bogate doświadczenia z rynku azjatyckiego — mówi Abhishek Bhatia. Nie chce na razie ujawnić, jakie produkty Prudentiala zamierza zaoferować polskim klientom. Ogranicza się do stwierdzenia, że interesuje go sprzedaż polis ochronnych i programów oszczędnościowych sprzedawanych w modelu indywidualnym.

Powrót po latach

Prudential to ósmy pod względem przypisu ubezpieczyciel w Europie. W ubiegłym roku zebrał ze składek blisko 30 mld EUR. Główne obszary działalności firmy to Wielka Brytania oraz Azja. 10 lat temu zdecydował się wycofać z Europy Zachodniej i sprzedał aktywa. Polska to pierwsza inwestycja w Europie od tego czasu. Prudential sprzedawał w Polsce polisy przed II wojną światową. Pamiątką po nim jest warszawski wieżowiec Prudential, który był symbolem nowoczesnej Warszawy lat 30.

OKIEM EKSPERTA

Prudential nie zaskakuje

MARCIN MAZUREK

analityk Intelace Research

Prudential na razie niczym nie zaskakuje i może mu być ciężko wywalczyć pozycję na rynku. Chce stworzyć dużą sieć agentów, co jest drogą i nie zawsze przynoszącą efekty inwestycją. Ponadto ubezpieczenia życiowe to nie polisy komunikacyjne. Tu nie liczy się cena, ale przede wszystkim marka, a Prudential jest na razie słabo rozpoznawalny w Polsce. Trzeba jednak przyznać, że na rynku jest miejsce na nowych graczy. Niska penetracja oraz wyczekiwany przez wszystkich boom w segmencie produktów emerytalnych powoduje, że rynek jest bardzo perspektywiczny. Na razie nie wiadomo, jakie produkty Prudential będzie sprzedawał w Polsce. Jeśli będzie to kalka brytyjskich ubezpieczeń, nie przyniesie efektu. Ale z drugiej strony jest to duża globalna korporacja i dla niej ważniejszy może być sam fakt wejścia na nowy, atrakcyjny rynek. Na konkretny plan biznesowy i dopasowanie do lokalnej specyfiki przyjdzie czas.

MARCIN MAZUREK

analityk Intelace Research

Prudential na razie niczym nie zaskakuje i może mu być ciężko wywalczyć pozycję na rynku. Chce stworzyć dużą sieć agentów, co jest drogą i nie zawsze przynoszącą efekty inwestycją. Ponadto ubezpieczenia życiowe to nie polisy komunikacyjne. Tu nie liczy się cena, ale przede wszystkim marka, a Prudential jest na razie słabo rozpoznawalny w Polsce. Trzeba jednak przyznać, że na rynku jest miejsce na nowych graczy. Niska penetracja oraz wyczekiwany przez wszystkich boom w segmencie produktów emerytalnych powoduje, że rynek jest bardzo perspektywiczny. Na razie nie wiadomo, jakie produkty Prudential będzie sprzedawał w Polsce. Jeśli będzie to kalka brytyjskich ubezpieczeń, nie przyniesie efektu. Ale z drugiej strony jest to duża globalna korporacja i dla niej ważniejszy może być sam fakt wejścia na nowy, atrakcyjny rynek. Na konkretny plan biznesowy i dopasowanie do lokalnej specyfiki przyjdzie czas.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Gawrychowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu