Przeciwkaszlowa ofensywa Salveo

AT
opublikowano: 07-09-2012, 00:00

Nowy gracz na polskim rynku farmaceutycznym chce powalczyć o segment leków na przeziębienie.

Gdy pierwszy raz Edyta Górniak miała zaśpiewać ze słynnym śpiewakiem operowym Jose Carrerasem, występ stanął pod znakiem zapytania, bo polska wokalistka straciła głos. Z pomocą miał przyjść hiszpański tenor — wyjął z kieszeni tabletki na gardło Isla. Tę historię powtarzają dzisiaj pracownicy spółki Salveo, która sprzedaje leki bez recepty, produkowane m.in. przez jej właściciela — niemiecką firmę Engelhard Arzneimittel.

Z tabletkami Isla i syropem na kaszel Prospan rusza właśnie na podbój polskiego rynku. Od kilku miesięcy ma w Poznaniu oddział, którym zarządza Piotr Sobczak, wcześniej pracujący w dużych koncernach farmaceutycznych, takich jak Roche czy Eli Lilly. Poprzeczkę ustawiła sobie wysoko.

— Dzisiaj syrop na kaszel Prospan ma szóste miejsce na rynku. W ciągu trzech lat chcemy wskoczyć do pierwszej trójki, a w ciągu pięciu zająć pozycję lidera — deklaruje Piotr Sobczak, prezes Salveo Poland.

Jest o co walczyć. Według danych firmy badawczej IMS Health, rynek syropów na kaszel, na którym działa poznańska spółka, jest wyceniany na 162 mln zł (dane na koniec lipca za ostatnie 12 miesięcy). Rynek tabletek na gardło, gdzie Salveo również liczy na znaczny wzrost obrotów, jest jeszcze większy. Według tego samego źródła, szacowany jest na 325 mln zł (Isla zajmuje piątą pozycję). Jak Salveo chce osiągnąć cel?

— Planujemy intensywne działania marketingowe — zarówno w reklamie, jak i dystrybucji. Liczymy na kilkakrotny wzrost obrotów w ciągu najbliższych kilku lat [obecnie wynoszą około 30 mln zł — red.] — mówi Piotr Sobczak.

Konkurencja nie śpi. Właśnie ruszyły wielkie kampanie reklamowe firm farmaceutycznych, warte setki milionów złotych. Na celowniku jest m.in. rynek produktów na przeziębienie wart 2 mld zł. Salveo musi stanąć do walki m.in. z Aflofarmem, który jest liderem na rynku reklamowym (w pierwszym półroczu 2012 r. wydał, cennikowo, 466 mln zł) oraz gigantem farmaceutycznym Teva, który wspólnie z Procter & Gamble rozpoczął wielką kampanię promocyjną marki Vicks.

Mariusz Ignatowicz, ekspert ds. farmacji w PwC, zwraca uwagę, że bez dużych wydatków na marketing trudno będzie się przebić na nasyconym rynku. Monika Stefańczyk, analityk firmy badawczej PMR, również uważa, że Salveo ma trudne zadanie.

Po pierwsze, spółka będzie musiała wydać sporo na reklamę, by w ogóle przebić się z produktami, które — według analityk — nie należą do innowacyjnych. Po drugie, prognozy dla rynku leków OTC nie są zbyt optymistyczne. Według danych PMR, w latach 2012-14 rynek będzie rósł o 3 proc. średniorocznie.

Jednak Jacek Czarnocki, dyrektor działu OTC w IMS Health, nie zamyka nowemu graczowi drzwi do pierwszej trójki w segmencie syropów na kaszel. — Bez dużych wydatków na reklamę się nie obejdzie, ale to dobry, bezpieczny produkt, który w segmencie syropów roślinnych w wielu krajach zajmuje pozycję lidera — potwierdza Jacek Czarnocki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: AT

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu