Poziom cyfryzacji w Polsce jest o 34 proc. niższy niż w Europie Zachodniej – wynika z Indeksu Cyfryzacji firmy doradczej McKinsey. W kraju z jednej strony mamy do czynienia z szybkim rozwojem sektora finansowego, farmaceutycznego, mediów czy sprzedaży detalicznej, z drugiej z opóźnieniami cyfrowymi w ochronie zdrowia, produkcji przemysłowej, edukacji, górnictwie czy energetyce. Jak zatem nadrobić zaległości i jakich narzędzi używać, by wzmocnić potencjał ludzi, biznesu i gospodarki? Dyskutowali o tym uczestnicy konferencji „Microsoft dla Biznesu”.

Jak zaznaczyła Maria Campos, członek zarządu Banku Millennium, procesy cyfryzacji wciąż przyspieszają. Wzorem w zakresie wykorzystania technologii IT może być branża finansowa, która już teraz jest w gronie europejskich liderów.
- Sprzyja temu względnie młody wiek sektora, a więc nowoczesne systemy i infrastruktura, a także dobra współpraca w ramach branży, np. w obszarze płatności i bezpieczeństwa. Dostrzegamy aktywny rozwój kanałów cyfrowych, które kreują nowe sposoby dystrybucji usług i dotarcia do klientów. Poza transakcjami i płatnościami, kanał internetowy i mobilny stają się istotne w sprzedaży usług i produktów bankowych - w przypadku Banku Millennium ponad 65 proc. nowych lokat terminowych i 30 proc. pożyczek – wyliczyła Maria Campos.
Cyfrowa transformacja dotyka wielu obszarów działalności biznesowej.
- Z jednej strony dotyczy rozpoznania potrzeb klientów i zaangażowania ich we wszystkich kanałach komunikacji. Kolejny obszar obejmuje kreowanie efektywnego miejsca komunikacji i współpracy wewnątrz organizacji. Trzeci filar stanowi cyfryzacja procesów biznesowych, zaś czwarty oznacza kreowanie nowych produktów dzięki wykorzystaniu narzędzi cyfrowych – stwierdził Dariusz Piotrowski, członek zarządu Microsoft.
Przykładem firmy działającej w branży, w której cyfryzacja zredefiniowała sposób interakcji z klientami jest eBilet.
- Obsługujemy 50 proc. sprzedaży eventów dokonywanej przez telefony komórkowe. Nasze obserwacje pokazują, że klienci kupują obecnie bilety przez telefon i okazują je na telefonie przy wejściu na wydarzenie. Musimy się dostosować do tych zachowań i poprawić doświadczenia użytkowników. Już niedługo będziemy identyfikować klientów po telefonie bez konieczności okazywania biletu. Nowe kanały dotarcia pozwalają nam łączyć świat cyfrowy z relacyjnym – wyjaśnił Marcin Matuszewski, prezes eBilet.
Ronald Binkofski, dyrektor generalny Microsoft
Siła branżowych rozwiązań
Cyfrowa transformacja daje siłę napędową dla czwartej rewolucji przemysłowej, której jesteśmy obecnie świadkami. Wprowadza ona nową jakość, która sprawia, że świat przeskoczy barierę ograniczeń związanych z produktywnością, współpracą i dalszym rozwojem ludzi, firm i gospodarek.