Przedsiębiorco, nie zmawiaj się!

MAŁGORZATA KRASNODĘBSKA-TOMKIEL prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
opublikowano: 14-01-2013, 00:00

KOMENTARZ

36 postępowań w sprawach antykonkurencyjnych zmów, 19 decyzji, blisko 17 mln zł kar — to wynik walki z nielegalnymi porozumieniami w roku, który mija w UOKiK pod hasłem „Przedsiębiorco, nie zmawiaj się!”. Największym sukcesem ostatnich 12 miesięcy jest jednak wzmożone zainteresowanie firm ujawnianiem karteli. Do urzędu wpłynęło 15 wniosków leniency. Dla porównania w latach 2004-11, czyli w minionych latach obowiązywania programu, było ich łącznie 30.

Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK, przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi konsekwencji związanych z zawieraniem nielegalnych zmów. Z pewnością ma to przełożenie na liczbę składanych wniosków leniency. Motywy decyzji o wejściu w rolę „świadka koronnego” w postępowaniu antymonopolowym bywają różne. Podstawowy to chęć uniknięcia kary finansowej, która może wynieść do 10 proc. przychodu. Ale są też sytuacje, kiedy uczestnik zmowy cenowej traci możliwość np. zmiany stawek lub wprowadzeniu promocji, a tym samym przestaje być atrakcyjnym oferentem czy też kontrahentem. Często jedynym sposobem wyjścia z kartelu jest wtedy współpraca z UOKiK. Na taką decyzję zdecydował się jeden z właścicieli firmy taksówkarskiej z Grudziądza, gdzie funkcjonował kartel przewoźników. Przez około pięć lat ustalali oni ceny za przewóz taksówką oraz częstotliwość wprowadzanych podwyżek. Porozumienie wykluczyło możliwość podjęcia indywidualnych decyzji biznesowych przez poszczególnych przewoźników, a fakt, że wszyscy stosowali taki sam cennik, okazał się niekorzystny nie tylko dla nich samych, ale przede wszystkim dla klientów.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W ostatnich tygodniach postanowiliśmy zapytać konsumentów, o to, czy mają świadomość, jakie korzyści przynosi im konkurencja na rynku. Aż 77 proc. z nas zdaje sobie sprawę, że niezakłócona rywalizacja oznacza większy wybór i lepszą jakość dóbr. Ponadto 62 proc. ankietowanych słusznie zauważyło, że niekorzystna dla konsumentów jest sytuacja, gdy np. sprzedawcy choinek ustalają jedną cenę za świerk srebrny.

W 2012 r. w urzędzie trwały prace nad nowelizacją ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Planowane zmiany dotyczą przede wszystkim zwiększenia skuteczności walki z kartelami. Z jednej strony zamierzamy rozszerzyć katalog kar za złamanie prawa — wprowadzając odpowiedzialność finansową menedżerów, z drugiej zaś rozszerzyć katalog możliwości ich łagodzenia — inkorporując do polskich przepisów tzw. program leniency plus i settlements, czyli możliwość dobrowolnego poddania się karze.

Rok walki ze zmowami to także szeroko zakrojona akcja edukacyjna. W radiu, telewizji, w prasie, w internecie regularnie przypominaliśmy o tym, że porozumienia ograniczające konkurencję, takie jak kartele cenowe, podział rynku czy zmowy przetargowe, są nielegalne, a angażowanie się w tego rodzaju działania z pespektywy czasu nie jest opłacalne. Podobne rady dawaliśmy przyszłym menedżerom — studentom pięciu warszawskich uczelni wyższych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAŁGORZATA KRASNODĘBSKA-TOMKIEL prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Polecane