Przedsiębiorcy o mediacjach

Albert Stawiszyński
02-02-2004, 00:00

Negocjacje i mediacje są tanim oraz szybkim sposobem rozwiązywania konfliktów.

Podczas rozmów z kontrahentami stosowanie zasad negocjacji i mediacji może przynieść bardzo wymierne korzyści. Przed podpisaniem umowy strony mogą prowadzić szeroką dyskusję na temat poszczególnych jej postanowień, np. dotyczących warunków finansowych. Do takich rozmów trzeba się dobrze przygotować i dodatkowo postawić sobie cele, które mają zostać zrealizowane. Mogą tu być przydatne różne techniki negocjacyjne, ale i tak na pierwsze miejsce wysuwa się praktyka.

Negocjacje mogą być przydatne także podczas rozwiązywania sporów między przedsiębiorcami, pod warunkiem, że chcą oni ze sobą rozmawiać. Gdy tak nie jest, można wówczas sięgnąć po mediatora. Dobrze, że zostały podjęte działania zmierzające do wprowadzenia mechanizmów mediacji do naszych uregulowań prawnych. Niewykluczone, że będzie to jedna z dróg uzdrowienia polskiego sądownictwa.

Piotr Pudłowski prezes GAZSTAL, firmy zajmującej się handlem hurtowym stalą

Mediacja może być stosowana tam, gdzie konieczna jest zgoda na wspólne działania.

Mediacja jest powszechnie stosowana, m.in. w zarządzaniu projektami. Przykładowo ustalamy szczegóły ważnego projektu, ale strony prezentują różne poglądy, interesy i nie chcą zmienić stanowiska. W takiej sytuacji osoba trzecia — mediator — może pomóc w dojściu do porozumienia, co zwykle okazuje się korzystne dla obu stron.

Podobnie może być w przypadku umów między kontrahentami. Mediator ułatwi negocjacje i przyspieszy porozumienie. Taki konstruktywny przebieg negocjacji może mieć korzystny wpływ na przyszłe stosunki handlowe. W tych przypadkach mediacja jest wykorzystywana jako metoda zapobiegająca konfliktom. Szczególnie skutecznie pomaga w rozwiązywaniu sporów konstruktywnych. Z drugiej strony może mieć zastosowanie przy sporach toczonych w atmosferze „negatywnej”, gdy skłóceni przedsiębiorcy nie usiłują dojść do porozumienia lub nie chcą nawet rozmawiać, koncentrując się nie na rozwiązaniu problemu, a na osobach. Towarzyszą temu zwykle uszczypliwe lub obraźliwe uwagi, rywalizacja osobowości i charakterów. Sytuacja jest zdecydowanie trudniejsza, ale doświadczony negocjator potrafi doprowadzić do ugody.

Edmund Łobocki prezes IGG Zachód, firmy zajmującej sie systemami ciepłowniczymi

Alternatywne metody zyskują popularność wśród europejskich przedsiębiorców.

W niektórych krajach europejskich bardzo wielu przedsiębiorców skarży się na niewydolność państwowego sądownictwa. Chodzi tu nie tylko o Polskę, ale również i Włochy, gdzie na wyrok sądu państwowego trzeba czekać czasami kilka lat, a niekiedy nawet kilkanaście.

Dla przedsiębiorców długotrwałe spory są bardzo niekorzystne. W dodatku werdykt sądu jest trudny do przewidzenia. Przecież znane są przypadki, gdzie wyrok wydany przez sąd pierwszej instancji jest dla przedsiębiorcy korzystny, ale w drugiej już nie.

Dlatego wśród włoskich przedsiębiorców zaczynają zyskiwać popularność alternatywne w stosunku do sądów państwowych metody rozwiązywania sporów. Oczywiście, nikt nie neguje istnienia tam tradycyjnego sposobu rozstrzygania sporów na drodze sądowej.

Metody alternatywne, takie jak arbitraż czy mediacja, powinny być uzupełnieniem drogi sądowej. Najpierw warto przynajmniej spróbować je zastosować. Jeżeli za ich pomocą uda się rozwiązać spór, to droga sądowa nie będzie już potrzebna, na czym zyskają i przedsiębiorcy, i sądy, które będą miały mniej pracy.

Giulio Piantini prezes Inblu-Arcobaleno Polska, producenta obuwia

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Albert Stawiszyński

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Prawo / Przedsiębiorcy o mediacjach