Przedsiębiorcy pełni optymizmu

aktualizacja: 26-10-2017, 22:18

Przedstawiciele sektora MSP po raz pierwszy od trzech lat oceniają kondycję swoich firm jako pozytywną. Przewidują, że sytuacja jeszcze się polepszy.

Już ponad 67 proc. właścicieli mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw zadeklarowało, że stan finansowy ich firmy jest na bardzo dobrym (12,9 proc.) lub dobrym poziomie (54,5 proc.) — wynika z trzeciej edycji badania Diners Club Polska „Kondycja finansowa polskich MŚP”. Tak dobrych nastrojów w sektorze nie było od trzech lat. Do złej lub bardzo złej sytuacji przyznało się zaledwie 3,1 proc. właścicieli. Dla porównania — w poprzednich latach negatywnie o kondycji firmy mówiło aż czterokrotnie więcej (2016 r.) i trzykrotnie więcej (2015 r.) przedsiębiorców. O umiarkowanej koniunkturze mówi 27,4 proc. spółek.

Mało cięć

Jak wynika z badania, polskie firmy MSP chcą koncentrować się przede wszystkim na klientach. Ponad połowa właścicieli deklaruje, że najważniejszym zadaniem na najbliższe 12 miesięcy jest pozyskanie nowych konsumentów i odbiorców, natomiast dla 14 proc. głównym zadaniem jest utrzymanie obecnych klientów.

— W nadchodzącej przyszłości właściciele mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw nie będą szczególnie oszczędni — cięcia kosztów zapowiada tylko 9 proc. badanych. Dla porównania w zeszłym roku aż 41 proc. ankietowanych priorytetowo traktowało ograniczenie wydatków — mówi Katarzyna Fatyga z Diners Club Polska. Co cieszy, z roku na rok coraz więcej reprezentantów sektora MSP planuje inwestycje pozwalające na zwiększenie skali swoich działań — w 2017 r. za najważniejszy cel uznało je już 13 proc. właścicieli. Niestety, zdecydowanie spadł jednak odsetek firm, które priorytetowo traktują zwiększenie zatrudnienia. W przyszłym roku będzie to najważniejszym zadaniem dla niecałych 2 proc., podczas gdy rok temu było to głównym celem 8 proc. ankietowanych.

Będzie jeszcze lepiej

Przedsiębiorcy wykazują również więcej optymizmu, jeśli chodzi o polepszenie kondycji ich firmy w ciągu kolejnych 12 miesięcy. W tym roku aż 35 proc. z nich snuje pozytywne wizje rozwoju spółki, w ubiegłym było to 24 proc. Co więcej, ponad 55 proc. właścicieli przyznaje, że sytuacja ich przedsiębiorstwa jest stabilna i w najbliższym czasie nie powinna się zmienić. Natomiast na pogorszenie koniunktury przygotowuje się tylko 6 proc. spółek.

— W 2016 r. 41 proc. firm z sektora MSP deklarowało, że skoncentrują się na ograniczeniu kosztów, natomiast 26 proc. — na utrzymaniu obecnych klientów. Biorąc pod uwagę wyniki tegorocznych badań Diners Club, możemy przypuszczać, że zdecydowanej większości z nich udało się zrealizować zamierzone cele — podsumowuje Katarzyna Fatyga.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Przedsiębiorcy pełni optymizmu