Przedsiębiorcy przekonują się do CSR

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2014-04-02 00:00

Coraz więcej polskich firm docenia społeczną odpowiedzialność biznesu i wprowadza ją jako element swojej strategii.

CSR (Corporate Social Responsibility) zatacza nad Wisłą coraz szersze kręgi. Z roku na rok rośnie liczba przedsiębiorców, którzy dobrowolnie wprowadzają do swojej podstawowej działalności programy przynoszące korzyści m.in. dla środowiska, regionu i pracowników — to główny wniosek z najnowszego badania „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” przygotowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB). Raport ujrzał światło dzienne wczoraj podczas 5. Targów CSR. Ubiegłoroczna edycja badania prezentowała 262 praktyki CSR. Tym razem jest ich 403.

— W porównaniu z ubiegłym rokiem szczególnie zauważalny jest ponadstuprocentowy wzrost udziału przedstawicieli sektora MSP. W tegorocznej edycji raportu reprezentowany jest on przez 47 firm. Do wzmocnienia działań w tym sektorze w znacznym stopniu mogły przyczynić się konkursy z dotacjami na wprowadzanie w życie społecznej odpowiedzialności biznesu. Cieszy to, że coraz częściej CSR staje się dla przedsiębiorstw sposobem myślenia i prowadzenia biznesu — mówi Mirella Panek--Owsiańska, prezeska FOB.

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wyraźnie zwiększyła się liczba partnerstw zawieranych przez przedstawicieli różnych branż w celu realizowania projektów CSR. W strategiach biznesowych coraz częściej uwzględniany jest głos nie tylko klientów, ale szerszej grupy interesariuszy — pracowników, dostawców i społeczności lokalnej. Najczęściej polskie praktyki CSR dotyczą obszaru zaangażowania społecznego i rozwoju społeczności lokalnej. W tej grupie znalazło się aż 170 inicjatyw. Chodzi m.in. o inwestycje społeczne, wsparcie organizacji pozarządowych czy współpracę z uczelniami.

— Na uwagę zasługuje zainteresowanie firm podejmowaniem akcji prozdrowotnych adresowanych już nie tylko do pracowników, ale również do społeczeństwa. Jednym ze sposobów wykazania się społecznie odpowiedzialnym zaangażowaniem stała się moda na sport. Natomiast temat marnotrawienia żywności zmobilizował firmy do rozwoju współpracy z bankami żywności — zauważa prezeska FOB.

Drugi najliczniej reprezentowany obszar to „środowisko” — obejmuje on 81 dobrych praktyk CSR.

Nowością są przedsięwzięcia łączące biznes z tematem zrównoważonych miast. Na podium znalazły się także „praktyki z zakresu pracy” (67 inicjatyw). Widocznym trendem wśród nich są prozdrowotne programy dla pracowników.