Przedsiębiorcy przewidują przyszłość

  • Marta Bellon
23-01-2015, 00:00

Amerykanie spodziewają się, że technologia pomoże w zarządzaniu domem, a mieszkańcy Azji czekają na cyfrową walutę.

Druk 3D, cyfrowa waluta, internet przedmiotów [ang. internet of things — red.], big data i sztuczna inteligencja to zjawiska, które w kolejnych latach będą dominującymi trendami w nowoczesnych technologiach. Takie wnioski przynosi raport KPMG „The Changing Landscape of Disruptive Technologies. Global Technology Innovation Insights”. Są one rezultatem badania przeprowadzonego w ubiegłym roku na grupie prawie 800 respondentów z 14 krajów, głównie prezesów i członków zarządów firm, a także prywatnych przedsiębiorców,w tym z sektora MSP i aniołów biznesu.

Idzie nowe

Usługi mobilne i chmura obliczeniowa, o których było i nadal jest głośno, powoli ustępują miejsca kolejnym innowacjom. W poprzedniej edycji badania KPMG kluczową rolę platform i aplikacji mobilnych, jako technologii przełomowych dla przemysłu, konsumentów i tworzenia nowych modeli biznesowych wskazywało 32 proc. respondentów, a obecnie już tylko 9 proc. Zmniejszyło się też znaczenie chmur obliczeniowych, które w 2013 r. wskazało 29 proc. respondentów, a w 2014 r. już tylko 14 proc. Wyraźnie wzrosło zaś znaczenie takich technologii, jak druk 3D (8 proc.), inżynieria biomedyczna (7 proc.), internet rzeczy (7 proc.), analizy danych (6 proc.) czy sztuczna inteligencja (6 proc.).

Przedsiębiorcy zaczynają coraz bardziej dostrzegać ogromny potencjał w komercjalizacji rozwiązań bazujących na przedmiotach codziennego użytku. Jedna piąta respondentów uważa obecnie, że tzw. inteligentne zakupy mają największy potencjał w zakresie komercyjnego wykorzystania internetu rzeczy.

Czym jest internet of things? To scenariusz, który zakłada, że przedmioty np. codziennego użytku są w stanie przetwarzać dane w sieci bez konieczności obsługi tego procesu przez człowieka, czego efektem jest usprawnienie życia, w tym codziennych rytuałów. System, w którym dom jest połączony z samochodem, wykorzystując indywidualne potrzeby i preferencje domownika, może np. sygnalizować brak mleka w lodówce w momencie, gdy ten przejeżdża obok ulubionego sklepu.

Kawa na życzenie

Kolejnym, potencjalnie najbardziej dochodowym, aspektem internetu rzeczy jest automatyzacja mieszkań i domów: automatyczne zarządzanie oświetleniem, ogrzewaniem, systemem alarmowym czy ekspresem do kawy. Na takie zjawiska wskazało 22 proc. badanych z USA. Natomiast w Chinach i Japonii respondenci zwrócili uwagę na potencjał związany ze zrównoważoną gospodarką środowiskiem i odpadami (odpowiednio 20 i 24 proc.).

— Także w Polsce obserwowany jest trend zmian preferencji konsumentów korzystających intensywnie z tabletów i smartfonów. Z drugiej strony polskie przedsiębiorstwa handludetalicznego dostrzegają też korzyści z wykorzystania nowoczesnych technologii dla lepszego zrozumienia konsumentów i ich pozyskania — dodaje Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.

Jak to działa

Komercjalizację, a więc i rozpowszechnienie innowacji technologicznych, ograniczają, według badanych przez KPMG, kwestie związane z bezpieczeństwem — wymieniło je 27 proc. respondentów.

Stąd też nieustające inwestycje państw i firm w złożone systemy cyberbezpieczeństwa, bezpieczeństwa danych czy zarządzania ryzykiem. Kolejnym sygnalizowanym problemem jest zbyt duża złożoność technologiczna(22 proc.), czyli współdziałania starszych i nowszych technologii oraz coraz większe kłopoty konsumentów w przyswajaniu nowych rozwiązań (21 proc.). Już teraz konsumenci narzekają na przeładowanie cyfrowymi urządzeniami, aplikacjami i systemami.

— W tej chwili główną barierą dla akceptacji technologii jest sam człowiek i jego możliwości adaptacji do szybkich zmian — uważa Jerzy Kalinowski.

Z raportu KPMG wynika, że coraz bardziej prawdopodobne jest wprowadzenie do użytku cyfrowej waluty. Prawie 40 proc. badanych spodziewa się, że zostanie ona wprowadzona w ciągu najbliższych trzech lat. W przypadku respondentów z Chin i Japonii odsetek ten wynosi aż 70 proc. i 68 proc. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Przedsiębiorcy przewidują przyszłość