Przedsiębiorcy recesji się nie boją

opublikowano: 29-10-2019, 22:00

Według badania PSI Polska przedsiębiorcy nad Wisłą w pierwszej połowie roku z optymizmem patrzyli w przyszłość.

W pierwszej połowie 2019 r. ponad połowa firm była przekonana, że trwający rok będzie dla nich jeszcze lepszy niż 2018 r. — wynika z opublikowanego właśnie badania przeprowadzonego przez firmę PSI. W tym samym czasie wskaźnik PMI — bacznie obserwowany wskaźnikiem koniunktury — odnotowywał wynik zwiastujący pesymizm i rychłe nadejście kryzysu, a więc 47,6 pkt. Biorąc pod uwagę rosnące zwątpienie ekspertów co do reprezentatywności badania PMI, warto przyjrzeć się bliżej wynikom badania przeprowadzonego wśród ponad 200 średnich i dużych firm produkcyjnych w całej Polsce. Zarówno średnie firmy (do 250 pracowników), jak i te duże pozytywnie oceniały ówczesną koniunkturę. Takiego zdania było 79 proc. badanych w średnich firmach i 83 proc. badanych w firmach dużych. Najlepiej swoją kondycję oceniały przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją samochodów i sprzętu transportowego — 88 proc. ankietowanych oceniało kondycję swojego biznesu co najmniej dobrze, a 35 proc. nawet bardzo dobrze. Najgorsze humory były w branży produkującej maszyny i urządzenia, jednak nawet tam aż 73 proc. badanych oceniało pozytywnie sytuację swoich firm.

Jedynie 10 proc. wszystkich badanych spodziewało się, że 2019 r. będzie dla nich gorszy niż 2018, choć ponad dwa razy więcej przedsiębiorców o takiej opinii można było znaleźć w średnich przedsiębiorstwach niż w dużych firmach. 40 proc. ogółu firm spodziewało się, że 2019 będzie nieco lepszy niż rok poprzedni, natomiast 38 proc. spodziewało się, że niewiele się zmieni. Dużo więcej ostrożnych było jednak w dużych firmach, gdzie aż 49 proc. spodziewało się, że koniunktura rynkowa w 2019 r. ledwie dorówna tej z 2018 r.

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wśród firm średnich tego zdania było jedynie 27 proc. Widoczny optymizm co do koniunktury w 2019 r. przełożył się także na oczekiwania wobec eksportu, nad którym widmo amerykańskich ceł ciąży przecież od początku kadencji Donalda Trumpa. 38 proc. badanych firm spodziewało się, że ich przychody z eksportu wzrosną, 49 proc. oczekiwało, że pozostaną bez zmian w porównaniu z poprzednim rokiem, a tylko 12 proc. obawiało się gorszych wyników. Średnie firmy były znacznie bardziej pozytywnie nastawione w tej kwestii — 47 proc. z nich liczyło na poprawę przychodów w porównaniu do 30 proc. wśród dużych spółek.

Niepokojącym wnioskiem płynącym z badania jest także uzależnienie polskich firm produkcyjnych od eksportu. Deklarowana sprzedaż zagraniczna stanowiła średnio 59 proc. całkowitych przychodów wszystkich ankietowanych producentów. Największe znaczenie eksport miał dla branży meblarskiej, gdzie blisko trzy czwarte wytwarzanych produktów sprzedawanych było poza Polską, a najmniejsze dla producentów wyrobów sektora wyrobów z metalu — 53 proc.

Tak czy owak optymistyczny obraz polskiego przemysłu płynący z tego badania stoi w kontrze do wyników wskaźnika PMI z badanego okresu, co potwierdza tezę choćby ekspertów mBanku, którzy przekonują, że z metodologią badania PMI w Polsce jest coś nie tak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane