Przedsiębiorcy recesji się nie boją

opublikowano: 29-10-2019, 22:00

Według badania PSI Polska przedsiębiorcy nad Wisłą w pierwszej połowie roku z optymizmem patrzyli w przyszłość.

W pierwszej połowie 2019 r. ponad połowa firm była przekonana, że trwający rok będzie dla nich jeszcze lepszy niż 2018 r. — wynika z opublikowanego właśnie badania przeprowadzonego przez firmę PSI. W tym samym czasie wskaźnik PMI — bacznie obserwowany wskaźnikiem koniunktury — odnotowywał wynik zwiastujący pesymizm i rychłe nadejście kryzysu, a więc 47,6 pkt. Biorąc pod uwagę rosnące zwątpienie ekspertów co do reprezentatywności badania PMI, warto przyjrzeć się bliżej wynikom badania przeprowadzonego wśród ponad 200 średnich i dużych firm produkcyjnych w całej Polsce. Zarówno średnie firmy (do 250 pracowników), jak i te duże pozytywnie oceniały ówczesną koniunkturę. Takiego zdania było 79 proc. badanych w średnich firmach i 83 proc. badanych w firmach dużych. Najlepiej swoją kondycję oceniały przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją samochodów i sprzętu transportowego — 88 proc. ankietowanych oceniało kondycję swojego biznesu co najmniej dobrze, a 35 proc. nawet bardzo dobrze. Najgorsze humory były w branży produkującej maszyny i urządzenia, jednak nawet tam aż 73 proc. badanych oceniało pozytywnie sytuację swoich firm.

Jedynie 10 proc. wszystkich badanych spodziewało się, że 2019 r. będzie dla nich gorszy niż 2018, choć ponad dwa razy więcej przedsiębiorców o takiej opinii można było znaleźć w średnich przedsiębiorstwach niż w dużych firmach. 40 proc. ogółu firm spodziewało się, że 2019 będzie nieco lepszy niż rok poprzedni, natomiast 38 proc. spodziewało się, że niewiele się zmieni. Dużo więcej ostrożnych było jednak w dużych firmach, gdzie aż 49 proc. spodziewało się, że koniunktura rynkowa w 2019 r. ledwie dorówna tej z 2018 r.

fb545d1e-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Wśród firm średnich tego zdania było jedynie 27 proc. Widoczny optymizm co do koniunktury w 2019 r. przełożył się także na oczekiwania wobec eksportu, nad którym widmo amerykańskich ceł ciąży przecież od początku kadencji Donalda Trumpa. 38 proc. badanych firm spodziewało się, że ich przychody z eksportu wzrosną, 49 proc. oczekiwało, że pozostaną bez zmian w porównaniu z poprzednim rokiem, a tylko 12 proc. obawiało się gorszych wyników. Średnie firmy były znacznie bardziej pozytywnie nastawione w tej kwestii — 47 proc. z nich liczyło na poprawę przychodów w porównaniu do 30 proc. wśród dużych spółek.

Niepokojącym wnioskiem płynącym z badania jest także uzależnienie polskich firm produkcyjnych od eksportu. Deklarowana sprzedaż zagraniczna stanowiła średnio 59 proc. całkowitych przychodów wszystkich ankietowanych producentów. Największe znaczenie eksport miał dla branży meblarskiej, gdzie blisko trzy czwarte wytwarzanych produktów sprzedawanych było poza Polską, a najmniejsze dla producentów wyrobów sektora wyrobów z metalu — 53 proc.

Tak czy owak optymistyczny obraz polskiego przemysłu płynący z tego badania stoi w kontrze do wyników wskaźnika PMI z badanego okresu, co potwierdza tezę choćby ekspertów mBanku, którzy przekonują, że z metodologią badania PMI w Polsce jest coś nie tak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu