Przedsiębiorcy stawiają na CSR

Zwiększa się świadomość dotycząca społecznej odpowiedzialności biznesu. Polskie firmy pobiły rekord.

Z roku na rok rośnie liczba przedsiębiorców, którzy dobrowolnie wprowadzają do swojej podstawowej działalności programy przynoszące korzyści dla pracowników, środowiska i regionu. Najnowsze dane wskazują, że społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. Corporate Social Responsibility — CSR) zatacza nad Wisłą coraz szersze kręgi. W ubiegłym roku firmy zrealizowały w Polsce aż 811 dobrych praktyk CSR — o 127 więcej niż w poprzednich dwunastu miesiącach. Tak wynika z raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” — największego w Polsce przeglądu aktywności CSR wśród przedsiębiorców. Kolejną edycję badania ponownie przygotowało Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB). Wzrost jest widoczny również w liczbie firm zgłaszających nowe praktyki. W tym roku jest ich 136, w poprzednim było 124. W tym gronie znalazło się 35 reprezentantów sektora MSP (w 2014 r. — 31).

— Rośnie liczba dobrych praktyk z obszaru CSR zgłaszanych przez firmy w Polsce. Są to zarówno inicjatywy nowe, jak i długoletnie. Niestety, 136 liderskich przedsiębiorstw to nadal promil firm działających w naszym kraju. Czeka nas jeszcze wiele pracy, aby przekonać pozostałych przedsiębiorców, że warto być uczciwym i odpowiedzialnym — i uczynić to elementem swoich strategii biznesowych. W dzisiejszych czasach firma ma przynosić wartość, a nie tylko zysk — podkreśla Mirella Panek-Owsiańska, prezeska FOB.

Wśród 811 praktyk są 452 nowe — zgłaszane po raz pierwszy — oraz 359 długoletnich, czyli takich, które opisane zostały we wcześniejszych edycjach i były kontynuowane w 2015 r. (w ub. r. było ich 264). Działania CSR realizowane przez firmy zostały podzielone na siedem obszarów: ład organizacyjny, prawa człowieka, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, praktyki z zakresu pracy oraz zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. Jak co roku najwięcej działań było prowadzonych w dwóch ostatnich kategoriach.

— Liczba zgłaszanych praktyk świadczy o dużym wzroście aktywności biznesu w obszarze odpowiedzialności społecznej w porównaniu z 2014 r. Co ważne, nie tylko odnotowaliśmy duży wzrost zgłoszeń ogółem, ale także liczba praktyk długoletnich dogania liczbę nowych. Potwierdza się zatem to, co komunikowaliśmy w roku ubiegłym — że CSR w Polsce się profesjonalizuje, a biznes szuka w tej koncepcji korzyści w perspektywie długofalowej — komentuje Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna FOB. © Ⓟ

186 Tyle działań firmy zrealizowały w obszarze „zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej”. To kategoria z największą liczbą dobrych praktyk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Przedsiębiorcy stawiają na CSR