Przedświąteczne przyspieszenie e-zakupów

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2023-12-06 20:00

Przed świętami w e-handlu wyraźnie rośnie liczba zamówień, ale średnia wartość koszyka nie nadąża za inflacją. Branży nieźle poszło w czarny piątek.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak listopadowa esprzedaż wypadła w porównaniu z ubiegłym rokiem i z październikiem,
  • jak na obroty esklepów wpłynął tzw. Black Friday,
  • w jakim tempie rośnie sprzedaż transgraniczna polskich ehandlowców.
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Inflacja zwalnia i nie napędza już tak mocno przychodów detalistów, ale sprzedawcom internetowym wciąż udaje się ją nieco przebijać. Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie wzrosły o 6,5 proc. Tymczasem według firmy BaseLinker sprzedaż w polskim internecie w przedostatnim miesiącu roku była wyższa o 6,7 proc. niż rok wcześniej. E-handlowy indeks BaseLinkera obliczany jest na podstawie zagregowanych danych o obrotach 3 tys. dużych e-sklepów i platform sprzedażowych.

Sprawiło to, że obliczany od prawie dwóch lat indeks BaseLinkera osiągnął rekordowy poziom 150 pkt (100 pkt to wartość wyjściowa ze stycznia 2022 r.). Ze względu na sezonowość e-sprzedaży rekord w tym momencie nie powinien dziwić — w listopadzie zaczyna się przedświąteczna gorączka zakupowa, a wyniki e-sklepów podbijają przeszczepione z amerykańskiego gruntu promocje z okazji Black Friday.

— Jak co roku listopad okazał się dobrym miesiącem dla e-commerce’u. W Black Friday sprzedaż wśród naszych sprzedawców była o niemal 60 proc. wyższa niż w poprzedni piątek 17 listopada. Jest to wypadkowa wzrostu liczby zamówień o 34 proc. oraz wzrostu średniej wartości zamówienia o 18 proc. — mówi Łukasz Juśkiewicz, szef strategii BaseLinkera, cytowany w komunikacie firmy.

Listopadowy wzrost to przede wszystkim efekt większej prawie o 5 proc. liczby transakcji w e-sklepach. Mimo wciąż wysokiej inflacji średnia wartość koszyka w internecie rośnie wyraźnie wolniej. W listopadzie była o 1,7 proc. większa niż rok wcześniej i o 0,5 proc. niższa niż w październiku, gdy struktura e-zakupów była nieco inna i kupowano droższe przedmioty. Znacznie większa liczba transakcji sprawiła jednak, że w listopadzie wartość e-handlu była i tak o 12 proc. większa niż miesiąc wcześniej.

Wysoką dynamiką — wynikającą nie tylko z niskiej bazy — wykazuje się wciąż sprzedaż transgraniczna polskich e-sklepów, której pomaga m.in. czeska ekspansja grupy Allegro. W listopadzie jej wartość była prawie o 14 proc. większa niż rok temu.

— Produkty o wysokiej wartości powracają do koszyków, podczas gdy tańsze wciąż ściśle podążają za inflacją. Black Friday i Black Week w listopadzie przyniosły sprzedawcom wzrost sprzedaży, co stało się już standardem w ostatnich latach. Tym, na co warto zwrócić uwagę, jest handel transgraniczny — zyskał znaczną popularność i stał się jednym z najważniejszych czynników napędzających wzrost handlu elektronicznego nie tylko w Polsce, ale w całym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej — mówi Mircea Stan, prezes rumuńskiej spółki Postis, która niedawno weszła do Polski.