Przemysłówka najmocniejsza w branży

Marta Zawisza
06-03-2007, 00:00

Eksperci zgodnie twierdzą, że Polska jest idealnym miejscem do rozwoju budownictwa przemysłowego. I mają rację.

Eksperci zgodnie twierdzą, że Polska jest idealnym miejscem do rozwoju budownictwa przemysłowego. I mają rację.

Przekonanie, że tak modna w ostatnim czasie kombinacja budownictwa mieszkaniowego z działalnością deweloperską zdominowała branżę, jest błędne. W ciągu ostatnich dwóch lat najdynamiczniej rozwijającym się segmentem budownictwa była bowiem przemysłówka. Powód? Zagraniczne firmy, które dostrzegły w Polakach atrakcyjną grupę konsumentów inwestują w nieruchomości komercyjne. Największy sektor to centra handlowe, logistyczno-magazynowe i hale produkcyjne dla przedsiębiorstw, które rozpoczynają działalność na naszym rynku. Z dobrej koniunktury zaczęły korzystać również rodzime firmy, które modernizują fabryki i rozwijają produkcję.

Budownictwo przemysłowe zostało zdominowane przez prywatnych inwestorów. Wykonawcy praktycznie nie otrzymują zleceń publicznych. Zdarza się oczywiście, że państwo ma udziały w spółkach, ale są one mniejszościowe.

Kto, z kim i za ile?

Polski rynek jest otwarty. Brak ograniczeń formalnych i administracyjnych daje szansę wszystkim, zwłaszcza dużym europejskim firmom budowlanym. One stanowią czołówkę pod względem liczby realizowanych w naszym kraju obiektów.

— Zatrudniamy w Polsce ponad 6 tys. pracowników, z czego połowa pracuje fizycznie. Dużą część robót wykonujemy sami, ale tam, gdzie mamy oddziały zajmujące się budownictwem kubaturowym i przemysłowym, współpracujemy ze stałą grupą podwykonawców, którym zlecamy roboty specjalistyczne — wyjaśnia Krzysztof Andrulewicz, wiceprezes spółki Skanska.

W 2005 r. wartość budownictwa kubaturowego wynosiła 17,5 mld zł. Budownictwo przemysłowe i magazynowe to 30 proc. tej kwoty, czyli prawie 6 mld zł.

— W polskich oddziałach naszej firmy pracuje około 1,3 tys. osób. W sektorze budownictwa ogólnego i inżynieryjnego nasz roczny obrót to 900 mln zł. Razem z budownictwem drogowym i przemysłowym sięga on 2 mld zł. To dowodzi, że przemysłówka stała się najbardziej dochodowym działem budownictwa. Nigdy nie budowaliśmy w Polsce tyle centrów logistycznych co teraz — tłumaczy Alfred Watzl, prezes Strabag Polska.

Firmy produkcyjne i usługowe na lokalizację swoich obiektów coraz częściej wybierają południową i zachodnią część kraju. Wpływa na to atrakcyjność terenu, rozbudowana infrastruktura, ulgi podatkowe i tańsza siła robocza.

Śląsk, zwłaszcza Dolny, jest regionem, którym szczególnie interesują się firmy produkcyjne, lokujące zakłady w obrębie specjalnych stref ekonomicznych. Dodatkowym atutem jest silna pozycja gospodarcza na tle innych regionów kraju.

Druga grupa atrakcyjnych dla inwestorów regionów to Wielkopolska, Małopolska i województwo łódzkie. To ostatnie przyciąga spójną strategią opartą na tworzeniu bloków przemysłowych dla sektora przetwórczego i centralnym położeniem — tu przecinają się autostrady A1 i A2. Bardzo duży wpływ na pozyskiwanie inwestorów przez poszczególne województwa ma lokalizacja na ich terenie specjalnych stref ekonomicznych.

— Najwięcej zakładów buduje się na obszarach, na których można uzyskać przywileje podatkowe. Liczy się również możliwość znalezienia wykwalifikowanych pracowników. Mimo to najbardziej pożądaną lokalizacją jest centralna Polska — dodaje Krzysztof Andrulewicz.

Przyszłość

Rynek rozwija się dynamicznie. Eksperci twierdzą, że nawet za bardzo. Polska jest w centrum zainteresowania zagranicznych koncernów, dzięki czemu niemal 75 proc. menedżerów największych krajowych firm budowlanych pozytywnie ocenia perspektywy rozwoju, liczbę zamówień i kondycję finansową swoich przedsiębiorstw. Największą barierą jest niedobór siły roboczej. Rząd nie jest w stanie zatrzymać emigracji. Jeżeli uprości procedury przetargowe, zmniejszy podatki i koszty pracy, to budownictwo przemysłowe ma szansę stać się najbardziej obiecującym sektorem usług w kraju.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Zawisza

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Przemysłówka najmocniejsza w branży