Przerzedzi się kolejowa sieć linii państwowych

Jacek Zalewski
08-11-1999, 00:00

Przerzedzi się kolejowa sieć linii państwowych

FINANSOWE OGRANICZENIA: Niestety, zmodernizowane i rozbudowane szlaki kolejowe na poziomie europejskim nie połączą nawet wszystkich miast wojewódzkich.

Linie kolejowe w Polsce od 1 stycznia 1999 r. teoretycznie dzielą się na trzy grupy: o znaczeniu państwowym; o znaczeniu wojewódzkim; pozostałe. Jednak w praktyce niemożliwe okazało się wydzielenie linii wojewódzkich, dlatego nowelizacja ustawy wkrótce ów szczebel pośredni zniesie i przywrócony zostanie podział obowiązujący poprzednio. Kilka dni temu KERM warunkowo zaakceptował projekt nowego rozporządzenia Rady Ministrów „w sprawie wykazu linii kolejowych, które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe”.

KRYTERIA gospodarcze spełniają następujące linie kolejowe:

- ujęte w umowach międzynarodowych (AGC i AGTC) i stanowiące element europejskiej sieci transportowej (TEN);

- o charakterze międzyregionalnym, na których przewozi się znaczące wielkości ładunków;

- łączące miasta wojewódzkie;

- prowadzące do przejść granicznych o znacznym obciążeniu przewozami;

- umożliwiające organizację przewozów ładunków niebezpiecznych z pominięciem dużych aglomeracji.

TRZY pozostałe kryteria:

- społeczne — spełniają linie, na których występują przewozy pasażerskie przynajmniej na obszarze dwóch regionów, powyżej 5200 pasażerów na dobę;

- ekologiczne — linie położone na obszarach parków narodowych lub ich otulin, na obszarach parków krajobrazowych, a także prowadzące do dużych uzdrowisk i centrów turystycznych;

- obronne — wszystkie linie o znaczeniu państwowym spełniające pozostałe kryteria oraz zakwalifikowane ze względu na przyszłe potrzeby NATO.

WŁAŚNIE to ostatnie kryterium jest źródłem wielomiesięcznych już sporów między MTiGM, MON i MF. Sztab Generalny WP najchętniej wykorzystywałby dla celów obronnych całą istniejącą sieć kolejową. Plany wojska zostały już skrócone o kilka tysięcy kilometrów, a obecnie KERM zlecił zbadanie możliwości dalszego ograniczenia linii mających znaczenie państwowe ze względów obronnych. Powodem są oczywiście pieniądze, jako że ich utrzymanie finansuje budżet państwa.

DOTYCHCZASOWY wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym liczy 132 pozycje i obejmuje 13 589 km szlaków, czyli 61,5 proc. całej sieci długości 22 111 km. W nowym rozporządzeniu pozycji ma być aż 240, ale tylko 123 są liniami, natomiast reszta to króciutkie łącznice. Długość linii państwowych — lepiej utrzymywanych — spadnie do 11 410 km, czyli o 16 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Zalewski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Przerzedzi się kolejowa sieć linii państwowych