Od stycznia nie będzie już można odliczać 22 proc. VAT od paliw do pojazdów z kratką. Budżet solidnie zarobi.
To bardzo zła wiadomość dla przedsiębiorców. Ministerstwo Finansów (MF) dostało od Unii Europejskiej (UE) zielone światło dla odebrania na trzy lata polskim firmom prawa do odliczania podatku VAT zawartego w cenie paliw kupowanych do napędu samochodów z kratką.
— Unijny komitet ds. VAT w całości przychylił się do naszego wniosku o czasowe wyłączenie możliwości odliczania podatku VAT od zakupu paliwa do pojazdów z kratką — informuje "PB" Szymon Milczanowski, dyrektor biura prasowego resortu finansów.
Ograniczenie ma wejść już 1 stycznia 2010 r. Budżet ma zarabiać dzięki temu 600 mln zł rocznie.
Klamka zapadła
W grudniu 2008 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) orzekł, że Polska dwukrotnie złamała prawo unijne, pogarszając firmom zasady odliczania VAT od paliw i zakupu pojazdów do działalności gospodarczej. Wśród firm zapanowała euforia. MF jednak robiło wszystko, aby podatnicy nie skorzystali na orzeczeniu ETS. Maciej Grabowski, wiceminister finansów, kilka miesięcy temu wpadł na skuteczny, jak się teraz okazało, pomysł. Wystąpił do unijnego komitetu ds. VAT o zgodę na wprowadzenie w Polsce w latach 2010- -12 zakazu odliczania 22 proc. VAT od paliw do samochodów z kratką (konsultacje z komitetem są konieczne). Argumentował ten plan trudną sytuacją finansów państwa. Eksperci nie chcieli wierzyć w powodzenie jego akcji. Wiceminister jednak dopiął swego.
— Resort finansów w ten sposób omija korzystny dla firm wyrok ETS. Wrócimy do niekorzystnej sytuacji prawnej sprzed tego wyroku — mówi Jerzy Martini, doradca podatkowy z Baker McKenzie (wygrał sprawę w ETS).
Kolejna niespodzianka
Motobranża załamuje ręce.
— Uderzenie w pojazdy z kratką doprowadzi do zapaści w sektorze aut osobowych i dostawczych. Straci na tym cała gospodarka oraz budżet państwa — mówi Wojciech Drzewiecki, prezes firmy Samar monitorującej rynek motoryzacyjny.
W najnowszej wersji założeń do zmian w ustawie o VAT MF przyznaje, że odebranie odliczania podatku od paliw "zwiększy koszty prowadzenia działalności firm, które posiadają samochody z kratką".
Resort idzie dalej. Konsultuje już z UE powrót do przepisów ograniczających tylko do 6 tys. zł odpis VAT od ceny zakupu aut z kratką (dziś można odliczać w całości).
Jest też dobra wiadomość. MF chce od 1 stycznia 2010 r. podnieść próg rocznych obrotów, po którego przekroczeniu firma "wpada" w VAT (dziś to 50 tys. zł). Jednak —znów z uwagi na trudną sytuację budżetu — resort chce ten limit wprowadzić dopiero od 2011 r. W przyszłym roku będzie to 100 tys. zł. Szacuje się, że dzięki temu VAT uniknie kilkaset tysięcy mniejszych firm. W ciągu dwóch lat budżet ma stracić na tym 0,5 mld zł.