Nadchodzą duże zmiany w radzie nadzorczej Unimotu, czyli prywatnej grupy paliwowej, prowadzącej w Polsce stacje pod znanym w Europie szyldem Avia. Zmiany zaproponowały spółki powiązane z rodziną prezesa i współzałożyciela Unimotu, czyli Adama Sikorskiego. Łącznie rodzina kontroluje 65 proc. kapitału giełdowej firmy, wycenianej na ponad 1 mld zł.
Z siedmioosobowej rady odejdą trzy osoby i dołączą, wedle propozycji, trzy nowe. Adam Sikorski objaśnił nam, co za tymi zmianami stoi.
- Od pewnego czasu zastanawiałem się nad strukturą rady nadzorczej, rozmawiałem też o niej z akcjonariuszami – mówi Adam Sikorski.
Od akcjonariuszy usłyszał na przykład, że w radzie brakuje prawników. Sam zaś doszedł do wniosku, że poza funkcją czysto nadzorczą, oczekuje też od rady wsparcia doradczego, tak potrzebnego np. przy realizacji strategii.
- Chciałbym przy tym podkreślić, że nasza rada miała stabilny skład przez ostatnie 10 lat, natomiast firma przeszła w tym czasie znaczącą przemianę – zauważa Adam Sikorski.
Rezygnacje z zasiadania w radzie złożyli: Bogusław Satława, Isaac Querub i Ryszard Budzik, wszyscy trzej od długich lat współpracujący z Unimotem. Zaproponowane zostały zaś trzy nowe osoby.
- Czesław Sadkowski to prawnik, z którym znam się i współpracuję od blisko 40 lat. Yiannis Petrallis to też prawnik, pochodzenia polsko-cypryjskiego, współpracujący z nami od lat i posiadający doświadczenie w biznesie międzynarodowym. To ważne dla Unimotu, który od niedawna ma terminal LPG w Niemczech, planuje otwarcie tam oddziału i rozwój biznesu – tłumaczy Adam Sikorski.
Trzecią nową osobą w radzie ma szanse zostać Magdalena Sikorska, żona Adama Sikorskiego.
- Często się mówi, że za sukcesem mężczyzny stoi kobieta i tak jest w naszym przypadku. Moja żona od początku śledzi działalność Unimotu, a jej kompetencje w kwestiach HR przewyższają moje – zauważa Adam Sikorski.
Jednocześnie - jak podkreśla – firma weszła na ścieżkę przygotowującą firmę do sukcesji, czyli przekazania pałeczki kolejnemu pokoleniu.
- Dlatego też moje dwie córki pracują już w grupie. Chciałem więc sformalizować rolę i pracę mojej żony oraz wykorzystać jej kompetencje w firmie, by nie było podejrzeń o próbę wywierania wpływu z tylnego siedzenia – mówi Adam Sikorski.
Od kilku lat w radzie nadzorczej Unimotu nie było nikogo z rodziny, czym Adam Sikorski dotychczas się szczycił.
- Doświadczenie w branży jest dla nas najważniejsze – tak uzasadniał to Adam Sikorski na łamach PB w 2022 r.
Teraz to się zmieni. Prezes tłumaczy jednak, że po zmianach członków niezależnych w radzie Unimotu nadal będzie ponad połowa.
- A ja, jako prezes, będę miał większy komfort pracy, przy zachowaniu niezależności rady – podkreśla.
W kwietniu Unimot opublikował nową strategię, zakładającą m.in. wejście w paliwa bunkrowe i zwiększenie liczby stacji Avia. Zysk EBITDA, czyli najważniejszy parametr finansowy opisujący zysk operacyjny i amortyzację, wyniesie w 2028 r. 690 mln zł. (w 2023 r. było to 243,8 mln zł, a rok wcześniej, w warunkach wojennych zysków nadzwyczajnych, rekordowe 513,7 mln zł).
Nowa strategia była Unimotowi potrzebna m.in. dlatego, że po przejęciu aktywów logistycznych i asfaltowych Lotosu struktura grupy się zmieniła.