Przewozy Regionalne wyjadą na prostą

opublikowano: 19-12-2012, 00:00

Spółka liczy, że zyski ułatwią pozyskanie inwestorów. Dobry wynik nie wystarczy – w twierdzą eksperci

Przewozy Regionalne zaczną zarabiać — taki jest plan zarządu. Zgodnie z przyjętym przez radę nadzorczą spółki biznesplanem, ten rok przewoźnik zamknie stratą operacyjną wysokości 51 mln zł, ale już w 2013 r. pojawi się pierwszy zysk. Sięgnie 11 mln zł. W 2017 r. ma wynieść już 88 mln zł. — Dzięki pozytywnym wynikom za kilka lat do spółki mogą wejść inwestorzy — uważa Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych.

Dziś spółka należy do 16 samorządów marszałkowskich. Część z nich ma jednak własne spółki kolejowe (m.in. Mazowsze i Wielkopolska) i byłaby skłonna pozbyć się udziałów w Przewozach Regionalnych. Ich miejsce mógłby zająć inny inwestor, jednak eksperci są sceptyczni.

Niepewna przyszłość

— Za kilka lat Przewozy Regionalne mogą być warte bardzo dużo, ale mogą być też nic niewarte. Gdyby w Polsce — wzorem Niemiec — wprowadzić przetargi na wieloletnie [8-15 lat — red.] świadczenie usług przewozowych, to byłoby wiadomo, na jakim rynku w długim okresie spółka będzie działać i jakie będą jej potrzeby taborowe — komentuje Michał Beim, ekspert z Instytutu Sobieskiego.

Obecnie Przewozy Regionalne świadczą usługi w większości województw, podpisując krótkoterminowe umowy, ale wielu marszałków rezygnuje ze współpracy z firmą, więc trudno określić jej horyzont działania. To zaś utrudnia pozyskanie inwestora.

Przewozy Regionalne wierzą jednak w utrzymanie rynku. Planowały, że po uruchomieniu Kolei Śląskich wygaszą działalność w tym regionie. W rezultacie ich aktywność skurczyłaby się z 67,2 do 55,4 mln pociągokilometrów (jednostka miary pracy eksploatacyjnej linii kolejowej odpowiadająca przemieszczeniu się jednego pociągu na dystansie jednego kilometra). Zdecydowały jednak, że nadal będą obsługiwać pięć głównych linii łączących region z sąsiednimi województwami.

Zysk na horyzoncie

Do 2017 r. przychody, które obecnie wynoszą 11,2 zł, wzrosną do 15,4 zł na pociągokilometr. Spółka przewiduje wzrost o poziom inflacji dotacji dla pociągów Regio realizujących połączenia wewnątrzwojewódzkie (16,6 zł zamiast 15,7 na pociągokilometr). Mimo to Przewozy Regionalne będą jeszcze kilka lat generować stratę netto. W tym roku sięgnie ona 126 mln zł. Za pięć lat natomiast pojawi się wreszcie zysk netto, który sięgnie 23 mln zł.

Ujemny wynik to m.in. efekt balastu zadłużenia. Przewozy Regionalne są winne ponad 400 mln zł PKP Polskim Liniom Kolejowym, które zarządzają torami.

— Zostali wyznaczeni mediatorzy i negocjujemy ugodę z PKP PLK. Mamy nadzieję, że zobowiązania będą rozłożone na raty, które spłacimy w najbliższych latach — mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska.

Samorządowy podział

Alternatywnym pomysłem dla wprowadzenia do Przewozów Regionalnych inwestora — forsowanym przez resort transportu — jest utworzenie ze spółki kilku samorządowych grup przewozowych. Wobec tej koncepcji przewoźnik jest jednak sceptyczny, obawia się, że podział tylko spotęguje bałagan na kolei. Ostrożne są także samorządy, które uważają, że budowa grup jest możliwa tylko wówczas, jeśli uregulowany zostanie ich dostęp do torów czy zakładów serwisowych.

OKIEM SAMORZĄDOWCA

Przewozy? Chętnie sprzedamy

MAREK MIESZTALSKI

skarbnik Mazowsza

Nie rozmawialiśmy jeszcze z Przewozami Regionalnymi o prywatyzacji, ale jeśli znajdzie się kupiec, chętnie sprzedamy nasze udziały. Ostatnio jednak pojawia się koncepcja podziału spółki na grupy przewozowe. Możemy wnieść nasze udziały w Przewozach Regionalnych do takiej grupy i wspólnie z należącymi do nas Kolejami Mazowieckimi świadczyć usługi w makroregionie — nie tylko na Mazowszu, ale także na przykład na Podlasiu. Problem w tym, że — choć mamy 13 proc. udziałów w przewozach regionalnych — nie dysponujemy majątkiem, m.in. taborem, umożliwiającym świadczenie usług przewozowych przez spółkę. Żeby więc koncepcja grup stała się realna, trzeba ją dopracować, regulując m.in. kwestie majątkowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Przewozy Regionalne wyjadą na prostą