Podczas gdy w latach 2008 – 2009 ceny transakcyjne gruntów inwestycyjnych w Polsce uległy wyraźnym spadkom, a transakcje sprzedaży nieruchomościami gruntowymi należały do rzadkości, rynek gruntów inwestycyjnych w okolicach planowanych budów autostrad zachowywał się inaczej.



Zagłębie magazynowe i produkcyjne aglomeracji warszawskiej, jakim stają się tereny na odcinku planowanej autostrady A2 od zachodniej granicy województwa mazowieckiego w kierunku Warszawy uchroniło się przed kryzysem. W okresie spadków cen w innych segmentach rynku nieruchomości ceny transakcyjne gruntów inwestycyjnych nie tylko nie spadały, ale systematycznie wzrastały. Choć w I połowie 2009 roku tempo wzrostu było nieznaczne to, już w drugiej połowie 2009 roku obserwowano coraz większe wzrosty cen transakcyjnych a z początkiem 2010 roku można było już mówić o wyraźnym ożywieniu sprzedaży gruntów w tym rejonie. Porównując ceny transakcyjne gruntów pod inwestycje magazynowe i produkcyjne zlokalizowanych w sąsiedztwie planowanej autostrady A2 w promieniu około 30 km na zachód od stolicy z okresem analogicznym ubiegłego roku można ocenić, że ceny transakcyjne gruntów wzrosły średnio o 15% - 20%.
Najwyższe ceny osiągały grunty w okolicach planowanych powiązań autostrady A2 z drogami publicznym na terenie Mazowsza, tj. węzeł Wiskitki, węzeł Tłuste, węzeł Pruszków, węzeł Konotopa, gdzie ceny gruntów w miarę zbliżania się lokalizacji w kierunku Warszawy osiągały poziom nawet ponad 400 zł/m2 gruntu. Do transakcji sprzedaży gruntów inwestycyjnych najczęściej dochodziło przy cenie około 315 zł/m2 gruntu, a mediana cen transakcyjnych kształtowała się w okolicach 340 zł/m2 gruntu.
Póki co za wzrostem cen gruntów nie podążają nowe inwestycje. Wysoki poziom powierzchni niewynajętej w podwarszawskich miejscowościach wywołany kryzysem nie zachęca do budowy nowych obiektów komercyjnych. Realizacje nowych inwestycji wstrzymuje ograniczony dostęp do finansowania, a część inwestorów wstrzymała swoje inwestycje w oczekiwaniu na ukończenie budowy autostrady i rozwój infrastruktury w otoczeniu zakupionych gruntów. Sytuacja, zatem polepszy się wraz z realizacją autostrady A2, której budowę determinuje Euro 2012, silna presja inwestorów i społeczeństwa.