Czytasz dzięki

Przybędzie 200 km nowych dróg do końca roku

  • PAP
opublikowano: 22-10-2019, 05:45

Z powodu zrywania kontraktów będzie mniej tras, niż zapowiadano. Ale i tak uda się osiągnąć jeden z najlepszych wyników ostatnich lat, czytamy we wtorkowym wydaniu "Dziennika Gazety Prawnej".

Jak podaje dziennik, niedawne wyrzucenie z dwóch inwestycji firmy Energopol Szczecin stało się dziewiątą rozwiązaną przed wyborami umową. "Chodzi o budowę 18-km obwodnicy Wałcza w ciągu drogi S10, która docelowo ma połączyć Warszawę przez Bydgoszcz ze Szczecinem. I przebudowę wielkiego węzła pod Szczecinem, gdzie A6 krzyżuje się z trasą S10. Firma wpadła w kłopoty finansowe i w praktyce zaprzestała większości robót przy tych inwestycjach. GDDKiA zapowiada ogłoszenie nowych przetargów, ale oddanie tras mocno się opóźni. Wśród potrzebnych dróg, których w tym roku nie uda się dokończyć, jest też m.in. 15-km odcinek trasy S3 koło Lubina. To ostatni brakujący fragment ekspresówki na długim 350-km ciągu ze Szczecina do Bolkowa na Dolnym Śląsku. Wiosną z tej budowy wyrzucono włoską firmę Salini" - czytamy.

Jak informują drogowcy, w tym roku udało się już otworzyć 247 km nowych tras. "Kierowcy najbardziej zyskali dzięki oddaniu długich odcinków drogi S6 ze Szczecina do Koszalina czy S17 z Lublina do Warszawy" - dodaje gazeta.

Rzecznik GDDKiA Jan Krynicki przekazał DGP, że przed końcem roku ma być udostępnionych jeszcze 201 km dróg. "Wyścig z czasem trwa m.in. na budowie autostrady A1 wokół Częstochowy. Tu też w tym roku z powodu opóźnień wyrzucono z placu robót wykonawcę (firmę Salini). Jednocześnie tylko w tym przypadku drogowcy zdecydowali się na ekspresowe tempo wyboru nowego wykonawcy. Zastosowano tryb negocjacji bez ogłoszenia, w którym drogowcy rozmawiali z kilkoma wybranymi przez siebie firmami. Spośród zgłoszonych ofert najtańsza aż o 200 mln zł przekraczała kosztorys drogowców. Mimo to Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się dołożyć brakującą kwotę, bo uznało, że kolejne opóźnienie z trasą będzie dla kierowców bardziej kosztowne. 21-km odcinek autostrady A1 ma dopełnić obwodnicę wokół Częstochowy. Dzięki temu tranzyt będzie mógł ominąć to miasto. To jednak w dużej mierze od pogody w następnych tygodniach zależy, czy drogę uda się otworzyć przed zimą" - czytamy dalej.

Jak podaje "DGP", jeśli sprawdzą się ostatnie zapowiedzi GDDKiA w sprawie nowych dróg, to ten rok - mimo zrywania kontraktów i opóźnień - może się zamknąć wynikiem prawie 450 km nowych tras. "Tym samym padnie rekord od 2012 r., kiedy to otwarto prawie 600 km szybkich tras. Tak dobrego rezultatu drogowcy mogą nie powtórzyć przez kolejne kilka lat. Po rozwiązaniu umów GDDKiA często ma problemy ze sprawnym wyłonieniem nowego wykonawcy. Tak jest choćby w przypadku nowego przetargu na budowę trasy S7 na południe od Warszawy. Termin otwarcia kopert był przesuwany o kilka tygodni z powodu zgłaszania setek pytań przez firmy. Kiedy w zeszłym tygodniu w końcu doszło do ujawnienia ofert, okazało się, że najtańsza z nich o prawie 130 mln zł przewyższa kosztorys. GDDKiA wspólnie z resortem infrastruktury musi teraz podjąć trudną decyzję – powtarzać przetarg czy znaleźć dodatkowe środki. Wiadomo już, że droga S7 z Warszawy w stronę Grójca zamiast wiosną 2021 r. zostanie ukończona przynajmniej półtora roku później" - podaje gazeta.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane