Wśród oddanych od kwietnia do końca czerwca obiektów handlowych dominują parki – wynika z najnowszego raportu Cushman & Wakefield (C&W), firmy doradczej na rynku nieruchomości komercyjnych. Dziewięć takich obiektów otwarto w mniejszych miejscowościach: Busku-Zdroju, Giżycku, Jaśle, Krotoszynie, Pszczynie, Puławach, Sławnie, Szczytnie i Łanach pod Wrocławiem. Ponadto w Mysiadle pod Warszawą został oddany nowy magazyn sieci OBI. Łącznie na rynek trafiło prawie 100 tys. m kw. powierzchni, a całkowita powierzchnia handlowa w kraju urosła do ponad 15,6 mln m kw.
Nowa podaż w drugim kwartale 2022 r.
obiekt | miasto | format | deweloper | powierzchnia handlowa (tys. m kw.) |
Karuzela | Puławy | park handlowy | Karuzela Holding | 14 |
OBI | Mysiadło w aglomeracji Warszawy | wolnostojący magazyn handlowy | Trans G RMDK | 12 |
Go! Park | Jasło | park handlowy | WMJ Invest | 10,5 |
Castorama | Stalowa Wola | wolnostojący magazyn handlowy | Castorama | 9,5 |
N-park | Pszczyna | park handlowy | Napollo | 6,8 |
Green Park | Sławno | park handlowy | Green Hills | 6,3 |
Źródło: Cushman & Wakefield
Parki w budowie
Parki handlowe dominują również wśród obiektów w budowie – stanowią aż 65 proc. budowanej obecnie powierzchni handlowej. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych kilku lat powstaną lub zostaną rozbudowane 33 takie obiekty. Łącznie na koniec czerwca w budowie było ponad 400 tys. m kw. powierzchni handlowej. Oddanie do użytku tych inwestycji planowane jest na lata 2022-23.
Największe obiekty planowane do oddania w drugim półroczu 2022
obiekt | miasto | format | deweloper | powierzchnia handlowa (tys. m kw.) |
Fort Wola | Warszawa | centrum handlowe, przebudowa | Mayland | 28 |
Atut Ruczaj | Kraków | park handlowy | KG Group | 25 |
Karuzela | Kołobrzeg | centrum handlowe i park handlowy | Karuzela Holding | 20 |
DOR Plaza | Częstochowa | park handlowy | DOR Group | 17,5 |
Agata Meble | Radom | wolnostojący magazyn handlowy | Agata Meble | 17 |
Leroy Merlin | Warszawa | wolnostojący magazyn handlowy, przebudowa | Leroy Merlin | 15 |
Cuprum Park | Lubin | park handlowy, przebudowa | MGC Invest | 11,5 |
Źródło: Cushman & Wakefield
Średnia miesięczna odwiedzalność centrów i parków handlowych na koniec drugiego kwartału osiągnęła 380 tys. osób na obiekt, czyli była zbliżona do poziomu z analogicznego okresu przedpandemicznego 2019 r. Jeszcze na początku 2022 r. była o 14 proc. niższa. Wstępne dane o obrotach w centrach handlowych wskazują, że sprzedaż w maju była o 20 proc. wyższa niż przed pandemią. Eksperci C&W zastrzegają jednak, że to wartość nominalna, od której należy jeszcze odjąć inflację.
– Średni poziom sprzedaży w maju przekraczał 1 tys. zł netto na m kw. powierzchni najmu. Biorąc pod uwagę poprawiający się wskaźnik odwiedzalności, spodziewamy się wzrostu sprzedaży w kolejnych miesiącach – mówi Beata Kokeli, szefowa działu powierzchni handlowych w C&W.
E-commerce w górę i w dół
Eksperci C&W zwracają uwagę, że udział e-commerce w polskim handlu detalicznym, mający wpływ na rynek powierzchni handlowych, waha się z kwartału na kwartał. Przed pandemią wynosił 5-6 proc., w okresach ograniczenia handlu stacjonarnego sięgał 11 proc., a wraz z poluzowaniem obostrzeń obniżył się do ok. 8 proc. Potem w listopadzie 2021 r. znów wzrósł do 10 proc., by od kwietnia 2022 r. spaść do 8,9 proc.
– Ponieważ polski rynek wciąż jest niedojrzały, nie ma przesłanek, by prognozować spowolnienie tego sektora. Według badań w 2025 r. jego wartość może wynieść 160-250 mld zł – mówi Damian Kołata, partner i szef działu powierzchni magazynowo-przemysłowych i e-commerce w C&W.