Przybywa parków handlowych w małych miastach

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2022-07-18 20:00

W drugim kwartale deweloperzy oddali do użytku 10 obiektów handlowych, w tym aż dziewięć retail parków. W budowie jest prawie trzy razy więcej.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie obiekty handlowe oddano do użytku w drugim kwartale 2022 r.
  • jaki udział ma ecommerce w handlu detalicznym w Polsce
  • jakie obroty uzyskują obecnie sieci handlowe w swoich obiektach
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wśród oddanych od kwietnia do końca czerwca obiektów handlowych dominują parki – wynika z najnowszego raportu Cushman & Wakefield (C&W), firmy doradczej na rynku nieruchomości komercyjnych. Dziewięć takich obiektów otwarto w mniejszych miejscowościach: Busku-Zdroju, Giżycku, Jaśle, Krotoszynie, Pszczynie, Puławach, Sławnie, Szczytnie i Łanach pod Wrocławiem. Ponadto w Mysiadle pod Warszawą został oddany nowy magazyn sieci OBI. Łącznie na rynek trafiło prawie 100 tys. m kw. powierzchni, a całkowita powierzchnia handlowa w kraju urosła do ponad 15,6 mln m kw.

Nowa podaż w drugim kwartale 2022 r.

obiektmiastoformatdeweloperpowierzchnia handlowa (tys. m kw.)
KaruzelaPuławypark handlowyKaruzela Holding14
OBIMysiadło w aglomeracji Warszawywolnostojący magazyn handlowyTrans G RMDK12
Go! ParkJasłopark handlowyWMJ Invest10,5
CastoramaStalowa Wolawolnostojący magazyn handlowyCastorama9,5
N-parkPszczynapark handlowyNapollo6,8
Green ParkSławnopark handlowyGreen Hills6,3

Źródło: Cushman & Wakefield

Parki w budowie

Parki handlowe dominują również wśród obiektów w budowie – stanowią aż 65 proc. budowanej obecnie powierzchni handlowej. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych kilku lat powstaną lub zostaną rozbudowane 33 takie obiekty. Łącznie na koniec czerwca w budowie było ponad 400 tys. m kw. powierzchni handlowej. Oddanie do użytku tych inwestycji planowane jest na lata 2022-23.

Największe obiekty planowane do oddania w drugim półroczu 2022

obiektmiastoformatdeweloperpowierzchnia handlowa (tys. m kw.)
Fort WolaWarszawacentrum handlowe, przebudowaMayland28
Atut RuczajKrakówpark handlowyKG Group25
KaruzelaKołobrzegcentrum handlowe i park handlowyKaruzela Holding20
DOR PlazaCzęstochowapark handlowyDOR Group17,5
Agata MebleRadomwolnostojący magazyn handlowyAgata Meble17
Leroy MerlinWarszawawolnostojący magazyn handlowy, przebudowaLeroy Merlin15
Cuprum ParkLubinpark handlowy, przebudowaMGC Invest11,5

Źródło: Cushman & Wakefield

Średnia miesięczna odwiedzalność centrów i parków handlowych na koniec drugiego kwartału osiągnęła 380 tys. osób na obiekt, czyli była zbliżona do poziomu z analogicznego okresu przedpandemicznego 2019 r. Jeszcze na początku 2022 r. była o 14 proc. niższa. Wstępne dane o obrotach w centrach handlowych wskazują, że sprzedaż w maju była o 20 proc. wyższa niż przed pandemią. Eksperci C&W zastrzegają jednak, że to wartość nominalna, od której należy jeszcze odjąć inflację.

– Średni poziom sprzedaży w maju przekraczał 1 tys. zł netto na m kw. powierzchni najmu. Biorąc pod uwagę poprawiający się wskaźnik odwiedzalności, spodziewamy się wzrostu sprzedaży w kolejnych miesiącach – mówi Beata Kokeli, szefowa działu powierzchni handlowych w C&W.

E-commerce w górę i w dół

Eksperci C&W zwracają uwagę, że udział e-commerce w polskim handlu detalicznym, mający wpływ na rynek powierzchni handlowych, waha się z kwartału na kwartał. Przed pandemią wynosił 5-6 proc., w okresach ograniczenia handlu stacjonarnego sięgał 11 proc., a wraz z poluzowaniem obostrzeń obniżył się do ok. 8 proc. Potem w listopadzie 2021 r. znów wzrósł do 10 proc., by od kwietnia 2022 r. spaść do 8,9 proc.

– Ponieważ polski rynek wciąż jest niedojrzały, nie ma przesłanek, by prognozować spowolnienie tego sektora. Według badań w 2025 r. jego wartość może wynieść 160-250 mld zł – mówi Damian Kołata, partner i szef działu powierzchni magazynowo-przemysłowych i e-commerce w C&W.