W II kwartale przychody ze sprzedaży spółki Medicalgorithmics wyniosły 27,2 mln zł - to o 18 proc. mniej niż w poprzednim kwartale, ale o 20 proc. więcej niż w II kwartale 2020 r. Zysk EBITDA wyniósł 0,6 mln zł. Przedstawiciele spółki tłumaczą spadek przychodów koniecznością odpisania 4,2 mln zł ze względu na odmowę zapłaty za część świadczeń przez jednego z ubezpieczycieli.
– Odpisywanie części należności to coś zupełnie normalnego w naszej branży. Odpisaliśmy te, które są starsze niż 9 miesięcy i w związku z tym nasze przychody zmalały - mówi Maciej Gamrot, członek zarządu ds. finansowych Medicalgorithmics.
W 2021 r. liczba wniosków o płatność zmalała o 38 proc. w stosunku do 2018 r. 91 proc. ubezpieczonych obywateli USA jest objęta ubezpieczeniami u firm, które współpracują z Medicalgorithmics.
– Podpisaliśmy kontrakty z nowymi podmiotami, które mają skomplikowane wymagania i potrzebowaliśmy czasu, aby dostosować się do nich. Część wniosków o płatności musi zostać poddana weryfikacji, tak abyśmy mogli je odzyskać - mówi Maciej Gamrot.
Pogorszenie wyników to także rezultat wzrostu kosztów operacyjnych, które w ciągu roku zwiększyły o 3,5 mln zł. Ponad połowę kosztów stanowiły benefity pracownicze.
Spółka otworzyła przegląd opcji strategicznych, ponieważ potrzebuje dodatkowego finansowania szacowanego na 2-5 mln USD (7,8-19,6 mln zł). Jednym z działań jest rozpoczęcie poszukiwania potencjalnych inwestorów mogących objąć obligacje spółki, których emisja mogłaby w całości lub w części zaspokoić aktualne potrzeby finansowe. Na 26 października zaplanowane jest NWZ, któremu zarząd przedstawi projekty uchwał, umożliwiających podwyższenie kapitału zakładowego spółki poprzez emisję do 20 proc. nowych akcji na GPW.
– Teraz jesteśmy dobrze przygotowani do tego, żeby się rozwijać i osiągać dodatnie przepływy pieniężne. Przez ostatnie dwa lata nie było to możliwe, ponieważ byliśmy w trakcie zmiany naszego modelu biznesowego, ale jesteśmy coraz bliżej zakończenia tego procesu - tłumaczy Maciej Gamrot.
Pozyskane pieniądze spółka zamierza przeznaczyć m.in. na kontynuację prac w dziale R&D (w latach 2022-2023 planuje wprowadzić na rynek 3 nowe produkty), redukcję kosztów dzięki automatyzacji procesów oraz zwiększenie sprzedaży. W związku z tym Medicalgorithmics planuje dwukrotnie zwiększyć zatrudnienie w amerykańskim dziale sprzedaży (obecnie ok. 20 osób) oraz rozpocząć działalność na nowych obszarach w USA.
– W zeszłym roku, w związku z pandemią, musieliśmy zwolnić połowę naszej organizacji. W tym roku nie zwiększaliśmy zatrudnienia w dynamiczny sposób, ale najwyższa pora to zmienić - mówi Peter G. Pellerito, członek zarządu Medicalgorithmics.
Na pytania o to kiedy spółka osiągnie rentowność przedstawiciele tłumaczą, że nie są w stanie podać jeszcze konkretnej daty.
– Chcemy podwyższyć przeciętną liczbę wniosków i poprawić mix naszych produktów, a także rozwijać działalność poza USA. Stawianie na te działania zbliża nas do osiągnięcia rentowności - mówi Maciej Gamrot.