Przychody outdooru spadły o ponad 9 proc.

Justyna Wróbel
23-10-2001, 00:00

Wydatki na outdoor po trzech kwartałach spadły w porównaniu z ubiegłym rokiem o 9 proc., do 408,6 mln zł — wynika z raportu firmy Media Watch. Analitycy rynku twierdzą jednak, że firmy reklamy zewnętrznej mogły zarobić tylko około 40 proc. tej kwoty.

Według Media Watch, firmy zajmującej się monitorowaniem wydatków w reklamie zewnętrznej, w ciągu trzech kwartałów 2001 r. przychody firm outdoorowych powinny sięgnąć 408,6 mln zł, co oznacza 9-proc. spadek w porównaniu z analogicznym okresem w 2000 r. Nikt nie jest jednak w stanie oszacować realnej wartości rynku ze względu na olbrzymie rabaty udzielane przez firmy outdoorowe.

Według Michała Szeptyckiego, dyrektora ds. mediów z SPC House of Media, zniżki udzielane przez te podmioty mogą sięgać nawet 60-80 proc. oficjalnej ceny nośnika.

— W ubiegłym roku realna wartość rynku mogła stanowić 50 proc. monitorowanych wielkości. Jednak po trzech kwartałach 2001 r. aż 65 proc. z 408,6 mln zł to rabaty — twierdzi Michał Szeptycki.

Rabaty są konsekwencją walki o rynek i kurczące się budżety reklamowe.

Według Anny Nowakowskiej z Plakandy International Poland, duże rabaty pojawiły się w również w telewizji, co oczywiście pociągnęło za sobą automatyczną odpowiedź ze strony innych mediów.

Powierzchnię reklamową na tradycyjnym billboardzie można kupić dziś za 100-120 USD — zamiast kwoty z cennika 300 USD. Jednak erozja cen powoduje, że niektóre firmy są w stanie sprzedać powierzchnię reklamową na tego typu nośniku nawet za 75-90 USD, ewidentnie poniżej kosztów.

Ostatnie miesiące są niezwykle trudne dla branży reklamy zewnętrznej. Niespełna rok temu weszła w życie ustawa zakazująca reklamy tytoniu na tablicach reklamowych. Ponad miesiąc temu z outdooru spadły reklamy piwa.

— Sytuacja branży reklamy zewnętrznej jest bardzo ciężka. Od grudnia 2000 r. nie można reklamować papierosów. To rozwiązanie już było bardzo niekorzystne dla branży, a zakaz reklamy piwa od 14 września 2001 r. to kolejny cios — twierdzi Michał Szeptycki.

Przychody z reklamy papierosów stanowiły 19 proc. przychodów branży w 2000 r., a kolejne 11 proc. stanowiły reklamy piwa.

Według przedstawicieli firm outdoorowych, podstawowe remedium na załamujący się rynek reklamy zewnętrznej to uwiarygodnienie branży. Podobno mają temu służyć zapowiadane od dłuższego czasu badania efektywności nośników, prowadzone przez Polskie Badania Reklamy Zewnętrznej, czyli spółkę założoną przez największe firmy z branży. Ich wyniki mają zostać podane na początku przyszłego roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Justyna Wróbel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Przychody outdooru spadły o ponad 9 proc.