Przed nami nowe rozdanie unijnych pieniędzy na budowę dróg, mimo to na targach maszyn budowlanych w Poznaniu nie było widać ożywienia w branży. A w Kielcach?

Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce: ...a w Kielcach wrzało jak w ulu. Targi Autostrada — Polska mają 21 lat — zarówno prosperity, jak i kilka ostatnich chudych, kiedy firmy walczyły o kontrakty drogowe i o utrzymanie się na rynku, a my walczyliśmy o wystawców, wspierani przez naszych partnerów, m.in. Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Drogownictwa, Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego, Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Po zakończonych w ubiegłym tygodniu w Kielcach targach mogę powiedzieć, że Autostrada — Polska obroniły tytuł lidera.
Właśnie u nas 10-lecie obchodziło stowarzyszenie Polski Kongres Drogownictwa, a w ubiegłym roku 20-lecie OIGD. 400 wystawców z 22 krajów i 15 tysięcy zwiedzających przystąpiło w Kielcach do rywalizacji o najlepsze kąski tortu, który w Polsce w najbliższych latach jest do podziału.
O czym najczęściej mówiło się na targach?
Prawdopodobnie o pieniądzach. Nasza wystawa jest miejscem dialogu między wykonawcami a zleceniodawcami, którego wzmocnienie deklarował w Kielcach p.o. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Rudnicki, wyciągając wnioski z błędów lat ubiegłych. Najważniejsze dla uczestników i organizatorów targów jest to, że widać było ożywienie w branży, zadowolenie wystawców z korzystnych rozmów, czuć było pozytywną, biznesową atmosferę.
A jakie wnioski z błędów lat ubiegłych wyciągają Targi Kielce?
Wiele. I wiele zmian już za nami. Przed nami te, które wydają się prozaiczne, ale są ważne dla wystawców, bo to ich głos jest dla nas decydujący. A zatem za rok planujemy wystawę zakończyć w czwartek, a nie jak dotąd w piątek. Konferencje, których podczas targów jest kilkanaście, rozłożymy równomiernie na wszystkie dni. Równolegle z targami Autostrada — Polska w Kielcach odbywają się międzynarodowe targi Maszyn Budowlanych i Pojazdów Specjalistycznych Maszbud, Transportu Drogowego — Pojazdy Użytkowe Rotra, Infrastruktury drogowej Traffic-Expo oraz lotnisk — TiL, a w tym roku zadebiutowałsalon Europarking. To nowa perspektywa, temat na kilka lat. Prezydent Kielc Wojciech Lubawski na otwarciu targów autostradowych ogłosił, że w naszym mieście powstanie osiem parkingów wielopoziomowych, by zlikwidować dzikie parkowanie na osiedlach. Z podobnymi problemami borykają się inne miasta. My wybudowaliśmy w Targach Kielce miejsca parkingowe dla 2800 samochodów, w tym parking wielopoziomowy.
Wybudowaliście także Centrum Kongresowe. To zaplecze targów?
I tak, i nie. Nie da się już organizować targów bez merytorycznej dyskusji o problemach danej branży czy nowoczesnych rozwiązaniach, jakie należy wdrożyć, by gonić świat. Konferencje to ogromna wartość dla naszych wystaw. Ale w Centrum Kongresowym Targów Kielce, które oddaliśmy do dyspozycji naszych klientów dwa lata temu, odbywają się także wydarzenia niezależne od targów. Chociażby jutro 2000 uczestników weźmie udział w trzydniowej konferencji stomatologów Dentopolis. Wśród ponad 700 różnych wydarzeń konferencyjnych, jakie co roku odbywają się w Centrum Kongresowym Targów Kielce, mamy związane z obsługą maszyn drogowych, zdrowiem, obronnością kraju, a nawet religijne. Za miesiąc zapraszam na uroczyste wręczenie Medalu Papieskiej Rady ds. Kultury, któremu będzie towarzyszył koncert utworów jednego z tegorocznych laureatów Krzysztofa Pendereckiego, który poprowadzi orkiestrę Filharmonii Świętokrzyskiej. To niepowtarzalna okazja także dla tych, którzy jeszcze nie zaczęli „swojej przygody z targami”. © Ⓟ
BIZNESOWA ATMOSFERA: Najważniejsze dla uczestników i organizatorów targów jest to, że widać było ożywienie w branży drogowej — mówi Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce. [FOT. ARC]