Przygotujcie oferty dla świata

Miasta często mają dobre propozycje dla biznesu, ale nie zawsze umieją znaleźć inwestora. Pomaga im PAIIZ.

— Na lokalnym rynku jesteśmy w stanie sobie poradzić, ale trafienie do inwestorów zagranicznych jest już trudniejsze. Niektóre gminy wykupują reklamy na billboardach przy lotniskach albo tworzą filmy reklamowe, ale przecież poważny inwestor nie szuka terenów inwestycyjnych w ten sposób. Liczymy na to, że współpraca z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ) ułatwi nam kontakt z takimi przedsiębiorcami — mówił Krzysztof Turzański, wiceprezydent Piekar Śląskich, podczas podpisywania porozumień PAIiIZ z kolejnymi ośmioma miastami prezydenckimi. Jego zdaniem, dla miasta ważne jest doświadczenie agencji w kontaktach z zagranicznymi inwestorami.

— Wprawdzie tworzymy w gminie Centrum Obsługi Inwestora, ale nie ma sensu wyważać otwartych drzwi. Jeśli jest taka instytucja jak PAIIZ, która ma wiedzę i chce się nią podzielić, to dlaczego z tego nie skorzystać. Mamy atrakcyjne tereny inwestycyjne przy autostradzie A4 i nie miałbym nic przeciwko temu, żeby jedna z inwestycji nadzorowanych przez Agencję znalazła się w Piekarach Śląskich — stwierdził Krzysztof Tuszyński. Natomiast Tadeusz Krzakowski, prezydent Legnicy, szuka inwestora, który zagospodaruje teren nieczynnego lotniska.

— Nie trzeba budować lotniska w Legnicy, skoro działa kilkadziesiąt kilometrów dalej we Wrocławiu — mówił Tadeusz Krzakowski, który również liczy na to, że współpraca z PAIIZ pomoże znaleźć zainteresowanych tym terenem. Porozumienie ma m.in. pomóc samorządom w pozyskiwaniu inwestorów, a także wspólną obsługę inwestorów zagranicznych i promocję możliwości inwestycyjnych miast. PAIIZ oferuje gminom wsparcie merytoryczne, w tym szkolenia pracowników, a miasta muszą gromadzić i aktualizować odpowiednie dane. Ze strony gmin jest to bezpłatne.

— Zależy nam na tym, aby samorządy pracowały według tych samych standardów obsługi inwestorów, opracowanych zgodnie z międzynarodowymidoświadczeniami przez PAIIZ, niezależnie od tego, czy projekt jest prowadzony we współpracy z naszą agencją czy też samodzielnie przez JST. Aby konkurować na rynku międzynarodowym, niezbędna jest wiedza na temat odpowiedniego zaprezentowania posiadanego potencjału inwestycyjnego podczas istotnych wydarzeń promocyjnych, wizyt inwestorów czy na portalach poszczególnych gmin. Jednym z tych elementów jest odpowiednio przygotowana informacja w językach obcych na portalach gmin. PAIIZ oferuje swoje wsparcie dla samorządu także w tym zakresie — podkreśla Michał Dąbrowski, członek Zarządu PAIIZ. Zaznacza, że dzisiaj nie wystarcza już przygotowanie dobrej oferty lokalizacji.

— Konieczne jest posiadanie informacji o ofercie inwestycyjnej w wielu jej aspektach, w tym o czynnikach tak istotnych dla inwestora, jak rynek pracy, zachęty inwestycyjne, posiadanie na swoim terenie potencjalnych poddostawców czy kooperantów. Poza tym ważne jest, aby oferty inwestycyjne aktualizowane były przez samorządowców na bieżąco. Kiedy do PAIIZ zgłasza się inwestor, oczekuje odpowiedzi w ciągu kilku dni. Czas odgrywa dużą rolę w pozyskaniu nowych inwestycji, tym bardziej że często konkurujemy o inwestycje na rynku międzynarodowym, najczęściej z krajami regionu Europy Środkowo-Wschodniej. I to staramy się przekazywać samorządom podczas indywidualnych spotkań, staży w Agencji czy szkoleń organizowanych przez Spółkę — tłumaczy Michał Dąbrowski, członek Zarządu PAIIZ.

PAIIZ przez trzy kwartały 2015 r. przeprowadziła 22 spotkania konsultacyjne z gminami, 10 szkoleń, umożliwiła staż 61 osobom. Pozyskano też 193 oferty lokalizacyjne. Samorządy mają jednak jeszcze sporo do zrobienia. Badania Studenckiego Koła Naukowego Przedsiębiorczości i Analiz Regionalnych SGH, które opisywaliśmy w „PB” z 30 marca 2015 r., wskazują, że tylko 49 proc. gmin odpowiada na przesłane mejlem po polsku pytania potencjalnych inwestorów, a ledwie 9 proc. odpisuje na pytania po angielsku. Wśród 656 badanych gmin tylko co trzecia miała anglojęzyczną wersję strony internetowej. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Przygotujcie oferty dla świata