Przymusowy papier w leasingu

opublikowano: 25-03-2019, 22:00

Cały rynek finansowy może tworzyć umowy podpisywane elektronicznie, tylko nie leasingodawcy. To ogranicza innowacyjność branży.

Umowę kredytu, pożyczki czy faktoringu od dawna można podpisywać elektronicznie. Tylko w leasingu wciąż funkcjonuje wymóg złożenia podpisu w formie papierowej. Na fakt, że to jedyny przypadek w sektorze usług finansowych, niejednokrotnie zwracały uwagę firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasignu (ZPL).

— Utrzymywanie w Kodeksie cywilnym konieczności zawierania umowy leasingu w formie papierowej jest całkowicie niezrozumiałe, skoro umowę kredytu, w wyniku której również powstaje zobowiązanie finansowe, można zawrzeć choćby SMS-em. To ewidentny archaizm — podkreśla Paweł Punda, radca prawny specjalizujący się w nowych technologiach.

Zgadza się z nim Łukasz Domański, prezes Carsmile.pl, internetowej platformy, za pośrednictwem której można wyleasingować albo wynająć samochód.

— Papierowa forma umowy zawieranej z klientem wywiera piętno na całej branży leasingowej, zniechęcając ją do elektronizacji wszelkich procesów, tym samym ogranicza innowacyjność rynku wartego prawie 150 mld zł — ocenia Łukasz Domański.

Carsmile wystartował w czerwcu ub.r., oferując możliwość wynajęcia lub wyleasingowania auta bez wychodzenia z domu.

— W przypadku wynajmu możemy podpisać z użytkownikiem umowę elektronicznie. Jest ona akceptowana SMS-em, a weryfikacja danych osobowych następuje poprzez przelew bankowy. Natomiast w przypadku leasingu konieczne jest przekazanie papierowych dokumentów, a zatem osobisty kontakt z klientem — wyjaśnia Łukasz Domański.

Dodaje on, że klienci platformy mają problem ze zrozumieniem tych wymogów.

— Mamy nowoczesnych, mobilnych klientów, przyzwyczajonych do tego, że dzisiaj w banku mogą wszystko załatwić elektronicznie. Za każdym razem musimy im tłumaczyć, że formę papierową narzucają nam przepisy i musimy jej dochować pomimo faktu, że jesteśmy platformą internetową — tłumaczy szef Carsmile.pl.

Jego zdaniem część firm leasingowych jest świadomych konieczności elektronizacji umów. Są nawet takie, które byłyby w stanie udostępnić kanały cyfrowe w ciągu kilku miesięcy. Zdecydowanie więcej jest jednak takich, które nie myślą jeszcze cyfrowo.

— Jest to o tyle zaskakujące, że wiele spółek leasingowych należy do banków. Tym samym zdarza się, że w jednej grupie kapitałowej jest bank tworzący rozwiązania pod mobilnego klienta, który aktywnie korzysta z nowych technologii, oraz spółka leasingowa, która mu każe podpisywać papierowe dokumenty — dziwi się Łukasz Domański.

Przy tym pod hasłem digitalizacja branży leasingowej kryje się nie tylko zawieranie umów, które są zwieńczeniem procesu obsługi klienta. Chodzi również o sposób składania wniosków czy ocenę zdolności kredytowej.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane