W tym roku Kompania Piwowarska wydała w Poznaniu i Tychach 200 mln zł. W 2004 roku, języczkiem u wagi będą
Dojlidy.
Zarząd Kompanii Piwowarskiej, jednego z największych producentów piwa w kraju, przygotował program rozwoju browaru Dojlidy. Za prawie 38 mln USD KP odkupiła w lutym browar od niemieckiego Radebergera.
— Projekt musi ocenić europejska centrala grupy SABMiller, której częścią jest kompania. Spodziewamy się, że zostanie zatwierdzony na początku nowego roku. Na razie nie mogę jednak powiedzieć, jakie dokładnie rozwiązania są proponowane ze względu na obowiązki giełdowe naszej spółki matki — mówi Paweł Kwiatkowski, rzecznik KP.
Nowy krok w nowy rok
KP chce podwoić wydajność browaru nie przekraczającą 1 mln hl. Dojlidy mają być marką ogólnopolską, ale tańszą, uzupełniającą dotychczasową ofertę produktową i cenową KP.
— Na pewno zainwestujemy w nowe linie rozlewnicze. Ile, — tego też jeszcze nie mogę powiedzieć — dodaje Paweł Kwiatkowski.
Modernizacja białostockiego zakładu to kolejny etap inwes- tycji w grupie. W 2003 r. KP wydała na rozbudowę części produkcyjnej około 200 mln zł. W Tychach powstała nowa oczyszczalnia ścieków. W poznańskim browarze Lech wybudowano nową linię produkcyjną, która o połowę zwiększy wydajność zakładu, nową warzelnię, a przy niej 12 kolejnych tankofermentatorów. W 2004 r. w istniejącej już hali powstanie nowa rozlewnia.
Razem, ale osobno
Dojlidy nie zostały formalnie połączone z KP. Najpierw zarząd chciałby wykupić niewielki pakiet udziałów browaru od kilku drobnych właścicieli.
Na razie zakład jest dla gru- py raczej obciążeniem. Po trzech kwartałach KP sprzedała 7,2 mln hl piwa czyli tyle samo co przed rokiem. Chociaż ogólnie sez- on nie był dla branży dobry, inni producenci zdołali się poprawić — Carlsberg Okocim sprzedał 7 proc. więcej niż w 2002 r., a Grupa Żywiec o około 5 proc. więcej.
— Ale wyniki sprzedaży piwa Żubr pokazują, że promocja nowej marki przyniesie spodzie- wane rezultaty — mówi Paweł Sudoł, prezes Kompanii Piwowarskiej.
Zdaniem analityków, inwestycja przyniesie korzyści, bo Dojli- dy oprócz tego, że mają zaist- nieć na rynku ogólnopolskim przede wszystkim pokrywają jednak dla KP północno-wschodnią ścianę kraju.