PSA podpisał umowę na grant

opublikowano: 18-07-2019, 22:00

Koncern, który wyda w Gliwicach 1,1 mld zł na produkcję dużych vanów, otrzyma niemal 79 mln zł pomocy publicznej.

Potwierdziły się nieoficjalne informacje „Pulsu Biznesu”, z których wynikało, że Grupa PSA, która pod koniec 2021 r. rozpocznie w zakładzie Opla w Gliwicach produkcję dużych aut dostawczych, otrzyma ok. 80 mln zł grantu. 5 lipca Michał Jankowiak, członek zarządu PSA Manufacturing Poland (wcześniej Zakład Produkcji Samochodów), podpisał z przedstawicielem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii umowę o udzieleniu pomocy publicznej w związku z inwestycją za ponad 1,1 mld zł. Koncern motoryzacyjny otrzyma 78,75 mln zł: 20 mln w 2022 r., a pozostałą kwotę w 2023 r. PSA Manufacturing Poland zobowiązała się do stworzenia co najmniej 301 miejsc pracy do końca 2022 r. Dziś przy produkcji opla astry i cascady, których w ubiegłym roku powstało 106,5 tys. (w 2016 r. z taśm fabryki zjechało prawie dwukrotnie więcej aut), pracuje niecałe 2 tys. osób.

Zobacz więcej

Fot. Bloomberg

Niezła ocena

Projekt PSA został oceniony przez Międzyresortowy Komitet ds. Inwestycji o Istotnym Znaczeniu dla Gospodarki na 33 pkt na 45 możliwych, w tym maksymalnie za koszt inwestycji na jednego pracownika. Podobnej wysokości grant (86,3 mln zł) dostanie belgijski Umicore, który kosztem 1,3 mld zł buduje w Nysie zakład katod do akumulatorów do samochodów elektrycznych. Natomiast Toyota, która wyda 400 mln zł na rozpoczęcie produkcji silników do samochodów hybrydowych w Jelczu-Laskowicach, otrzyma niecałe 9,6 mln zł.

Czas zmian

PSA zamierza wybudować w Gliwicach hale i ulokować w nich linię produkcyjną. Nie będzie dokupować gruntu. Nie skorzysta ze zwolnień podatkowychw Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, na której terenach mieści się zakład. Moce produkcyjne zakładu mają sięgnąć 100 tys. vanów rocznie. Grupa PSA musi uruchomić dodatkową produkcję lekkich samochodów dostawczych w Europie, bo zakład SevelSud, jej wspólne przedsięwzięcie z Fiat Chrysler Automobiles, przekroczył moce produkcyjne dla takich aut, jak pegueot boxer, citroen jumpber i fiat ducato. W 2018 r. w Polsce wyprodukowano 202,1 tys. samochodów ciężarowych, co oznacza wzrost o blisko 20 proc. r/r. Grupa PSA przejęła europejskie fabryki Opla/ Vauxhalla od amerykańskiego koncernu General Motors w 2017 r. i ogłosiła program dla zakładów Opla, który przewiduje w 2020 r. zysk operacyjny, 2 proc. marży w pionie motoryzacyjnym i cztery w pełni elektryczne modele. W 2024 r. wszystkie modele mają być dostępne z opcją napędu elektrycznego.

COŚ NOWEGO: Z taśm fabryki w Gliwicach, która produkuje ople od 21 lat, w 2022 r. zjadą pierwsze vany. [FOT. BLOOMBERG]

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy