Grupa PSA Peugeot Citroen zbuduje za 700 mln EUR (2,8 mld zł) fabrykę, która zatrudni 3,5 tys. osób. Na początku 2003 r. dowiemy się, czy zostanie ona wybudowana w Polsce.
PSA Peugeot Citroen planuje budowę nowego zakładu w Europie Środkowej. Pierwsza od 1977 r. fabryka, którą firma zbuduje bez współudziału innego koncernu samochodowego, od 2006 r. ma produkować 300 tys. samochodów rocznie. Będzie więc jednym z największych zakładów PSA i dziesiątym w Europie, wliczając te zbudowane w joint venture z innymi firmami. Koszt inwestycji wyniesie 700 mln EUR (2,8 mld zł). W nowych zakładach mają być montowane małe auta. Pracę znajdzie 3,5 tys. osób.
„PSA Peugeot-Citroen rozgląda się za możliwymi miejscami do ulokowania swojej fabryki w Europie Środkowej” — brzmi komunikat grupy.
— Niskie koszty pracy w tym regionie są oczywiście czynnikiem decydującym, ale nie jedynym. Chcemy przenieść środek ciężkości naszej grupy w stronę Europy Wschodniej — tak, aby jak najlepiej wykorzystać możliwości, które oferuje ten rynek — stwierdził Jean-Martin Folz, prezes PSA.
Kraje, które bierze pod uwagę koncern, to: Polska, Czechy, Węgry i Słowacja — doniósł „Le Monde”. Tymczasem węgierski dziennik „Nepszabadsag” podał, że Peugeot zastanawia się nad dwiema lokalizacjami: Polską lub Węgrami.
— Ze względu na dobro negocjacji nie mogę na ten temat nic konkretnego powiedzieć. Cieszę się jednak, że ze strony francuskiego producenta padła oficjalna deklaracja. Polska ma realne szanse na tę inwestycję. Na południu kraju powstaje zagłębie dla sektora motoryzacyjnego, zwłaszcza jeśli chodzi o poddostawców. Przecież każdy inwestor dąży do minimalizacji kosztów produkcji — ocenia Antoni Styrczula, prezes Państwowej Agencji Inwestycji Zagranicznych.
Francuski koncern chce zwiększyć udział w rynku w Europie Środkowej, Ameryce Południowej i w Chinach. W Europie Środkowej sprzedaż Peugeota ustawicznie rosła i w ostatnich pięciu latach koncern zwiększył udział w rynku z 5 do 12 proc. Na całym świecie firma zamierza zwiększyć sprzedaż o 23 proc. i w 2006 r. produkować 4 mln aut. W 1997 r. sprzedaż Peugeota wynosiła zaledwie 2,1 mln, ale w tym roku powinna przekroczyć 3,25 mln aut. Firma świetnie sobie radzi, w przeciwieństwie do takich rywali, jak FIAT czy należący do General Motor Opel, które musiały obciąć produkcję. Tymczasem Peugeot inwestuje rocznie 3 mld EUR (11,9 mld zł) w rozbudowę i modernizację fabryk oraz tworzenie nowych modeli. W ramach joint venture z japońską Toyotą PSA Peugeot Citroen buduje fabrykę w czeskim Kolinie. Produkcja aut rozpocznie się tam w 2005 r.