PTF musi wejść na nowe rynki
Stagnacja na rynku aut wymusiła radykalną zmianę profilu
NOWY PRODUKT PTF: Klient będzie wybierał i kredytował samochód w oddziale naszej spółki, a odbierał go u współpracującego z nami dealera. To nasza odpowiedź na ogólną tendencję rynkową oferowania klientom coraz atrakcyjniejszych finansowo produktów — mówi Jarosław Gąsiorek, prezes PTF. fot. G. Kawecki
Wrocławski operator kredytowy specjalizujący się w udzielaniu kredytów dewizowych na auta — Polskie Towarzystwo Finansowe — chce na dużą skalę zająć się pośrednictwem w kredytach hipotecznych. Nie jest wykluczone, że w przyszłości będzie to podstawowa działalność spółki. Na razie jednak PTF rozpoczyna sprzedaż bezpośrednią samochodów w kredycie przez własną sieć dystrybucji i współpracę z dealerami.
Największy gracz na rynku pośrednictwa kredytów samochodowych i czwarty pod względem akcji kredytowej pośrednik kredytowy w Polsce, Polskie Towarzystwo Finansowe, chce odgrywać znaczącą rolę na rynku pośrednictwa w kredytach hipotecznych dla klientów indywidualnych.
— Nie możemy bagatelizować spadku sprzedaży samochodów. W tej chwili mamy świetne wyniki w jej kredytowaniu, ale nie wiadomo, co będzie za parę lat. Musieliśmy więc znaleźć nową niszę na rynku, która daje duże perspektywy rozwoju — mówi Jarosław Gąsiorek, prezes PTF.
Zaznacza, że decyzja taka jest też efektem wzrostu zainteresowania klientów kredytami hipotecznymi. Prezes podkreśla, że jednym z priorytetowych zadań w tym roku jest wprowadzenie do sieci oddziałów sprzedaży kredytów hipotecznych.
— Pilotażowo wdrożyliśmy tę sprzedaż w oddziałach we Wrocławiu i Katowicach, teraz przygotowujemy placówki w Warszawie i Gdańsku. Program ten realizujemy wspólnie z LG Petro Bankiem, BPH, PKO BP SA, Bankiem Austria Creditanstalt i BIG Bankiem — mówi Jarosław Gąsiorek.
Hipoteczne lepsze
PTF udziela kredytów hipotecznych na okres do 25 lat, nawet do 100 proc. wartości nieruchomości. Prezes PTF nie wyklucza, że w przyszłości kredyty te staną się podstawową działalnością PTF.
— Wszystko zależy od rynku. Na razie Polakom łatwiej zdecydować się na zakup samochodu niż domu, ale ta tendencja powoli zaczyna się odwracać i coraz więcej osób jest zainteresowanych kredytami hipotecznymi— uważa prezes.
Zdaniem Jarosława Gąsiorka na rynku pośredników powinno utrzymać się kilka najlepszych firm, które nadal będą udzielały kredytów na różne produkty, ale bierze on też pod uwagę inny rozwój sytuacji.
— Może dojść do specjalizacji sektorowej i na rynku pozostaną dwie, trzy firmy w każdej dziedzinie — mówi.
Zgadza się z analitykami, którzy twierdzą, że nie ma już miejsca dla nowych firm, a obecnie działającym może być w przyszłości trudno utrzymać się na rynku.
Współpraca z dealerami
PTF nie zamierza jednak odejść od kredytowania samochodów. Niedługo firma uruchomi nowy produkt, sprzedaż bezpośrednią samochodoów w oparciu o własną sieć dystrybucji i współpracę z dealerami.
— Podpisaliśmy już kilka mniejszych umów, a teraz jesteśmy bliscy sfinalizowania umowy w skali ogólnopolskiej z dużym partnerem. Prowizja pobierana od dealera za to, że przyprowadzamy mu klienta, nie będzie przez nas konsumowana, lecz przeznaczana na akcje promocyjne. Promocje PTF będą uzupełniały promocje organizowane przez koncerny samochodowe i dealerów. Może zapłacimy dwie-trzy raty za klienta albo zaoferujemy bezpłatne ubezpieczenie. W ten sposób dokładamy ze swej strony, ale klient ma motywację do wybrania właśnie naszej firmy — uważa Jarosław Gąsiorek.
W przyszłości organizowana przez PTF sprzedaż bezpośrednia ma być dostępna w Internecie.
— Rozmawiamy już na ten temat z powaźnym partnerem informatycznym. Dążymy do stworzenia własnego portalu internetowego, chcemy też kupić umożliwić klientowi trójwymiarowe oglądanie samochodu z zewnątrz i od środka, zmienianie koloru tapicerki, lakieru, itp., dzięki czemu będzie on mógł zdecydować, jaki samochód jest dla niego idealny — zapowiada prezes Gąsiorek.