Pytanie tygodnia

Marcin Bołtryk
30-01-2003, 00:00

Jakie będą skutki integracji dla polskiej branży TSL

Polski rynek TSL przygotowuje się od dawna na wejście do Unii. Rozwój przedsiębiorstw transportowo-spedycyjno-logistycznych ożywił się dzięki kapitałom zagranicznym większych europejskich poczt, które znacznie wzmocniły polskie firmy tego sektora. Tendencja do koncentracji kapitałowej, a w efekcie dla klienta — wzbogacenie oferty — jest powszechna w całej branży. Wielkie firmy działające na rynku przesyłek ekspresowych połączyły się z pocztami narodowymi i zaczęły wspólnie oferować znacznie więcej usług. Poczta niemiecka Deutsche Post World Net weszła na polski rynek w 1997 r., wykupując wówczas 60 proc. udziałów Servisco, poczta holenderska zbudowała sieć TNT, kolejnym partnerem jest UPS, Fedex, etc.

Kompleksowość usług to główny kierunek rozwoju branży. Klient chce mieć coraz bardziej wygodny, łatwo dostępny, a przy tym wysokiej jakości serwis, co w Servisco i w sieci Deutsche Post World Net określamy po angielsku ,,one stop shopping’’. Zagraniczne firmy zainwestowały z kilku powodów, ale jednym z nich są korzyści dla branży transportowej wynikające z wejścia Polski do Unii. Nawet, jeśli będą one na początku stosunkowo niewielkie, to powinny wzrastać wraz z upływem czasu. Beneficjantami korzyści będą nie tylko konkretne przedsiębiorstwa transportowe, użytkownicy transportu i podmioty gospodarcze pracujące na rzecz sektora transportowego, ale przede wszystkim klienci. To wszystko przełoży się na pozytywne efekty finansowe: na pewno pojawi się większa produkcja, zwiększy się eksport, a przez to zyski. Oprócz tego pojawią się pozytywne skutki w aspekcie jakościowym: większa sprawność, niezawodność, różnorodność usług transportowych, konkurencyjność — zapewni wysoki standard. Klient będzie mógł wybierać z ogromnego ich wachlarza. Już w tej chwili gama usług jest imponująca. Servisco od dawna oferuje różnorodne usługi krajowe, a także systematycznie rozwija usługi międzynarodowe. Będąc w sieci Euro Express i po przejęciu Danzas Eurocargo, Servisco znacznie powiększyło propozycje usług w tym zakresie.

Należy podkreślić, że w transporcie ładunków odchodzą do przeszłości tradycyjne usługi przewozowe, oferowane oddzielnie przez poszczególne gałęzie transportu i poszczególnych przewoźników. Coraz większe zapotrzebowanie występuje na usługi transportowe o charakterze logistycznym i kompleksowym, usługi ekspresowe „od drzwi do drzwi”, usługi o gwarantowanym terminie dostawy, wyspecjalizowanym taborem dostosowanym do charakteru ładunku.

Na pewno do zrealizowania wielu wytycznych narzucanych przez Unię potrzebne są nakłady finansowe. Koszty realizacji zadań dostosowawczych mają z jednej strony postać nakładów inwestycyjnych związanych z tworzeniem nowego systemu, z drugiej — postać wydatków bieżących związanych z usuwaniem istniejących barier, luk prawnych, zmianami organizacyjnymi itp. Nakłady inwestycyjne w większej mierze będą wynikały z nadrabiania zaniedbań z przeszłości niż z tytułu udziału we wspólnym tworzeniu nowych europejskich systemów transportowych. Aby sprostać tym wyzwaniom Servisco już przygotowało swój system operacyjny, infrastrukturę i zainwestowało w nowe rozwiązania technologiczne. Wydaje się, że Polska powinna stać się komplementarną względem Niemiec platformą logistyczną Europy, pozwalającą na organizowanie złożonych, szybkich, sprawnych i tanich operacji transportowo-dystrybucyjnych w relacjach wschód-zachód, a także północ-południe.

Z pewnością pośrednim efektem integracji polskiego transportu z systemem europejskim będzie pobudzenie i ożywienie rozwoju różnych sektorów gospodarki, a zatem wzrost produktu krajowego brutto, wzrost eksportu. Tworzenie nowych, atrakcyjnych miejsc lokalizacji produkcji i dystrybucji na terenie Polski, po integracji z UE, stanie się realne w przypadku realizacji centrów logistycznych o zasięgu europejskim. Dlatego rozwój usług logistycznych w Polsce wymaga stworzenia nowego rodzaju terminali, nazywanych w niektórych krajach „platformami logistycznymi”.

Uzyskanie w branży TSL, po kilku latach dostosowań, większych korzyści od poniesionych kosztów będzie zależało od umiejętnego wykorzystania atutów transportowych Polski, zwłaszcza jej położenia między wschodem i zachodem Europy.

Aleksander Morozowski prezes Servisco

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Pytanie tygodnia