Radcy prawni liczą na marketing usług

Albert Stawiszyński
13-03-2002, 00:00

Zasady etyki zawodowej zabraniają radcom prawnym i adwokatom reklamowania się w mediach. Jednak coraz bardziej odczuwalna konkurencja w tej branży wymusza na korporacjach otwarcie się na marketing usług prawniczych.

Zorganizowana 8 marca 2002 r. przez Krajową Radę Radców Prawnych konferencja „Marketing usług prawniczych” poświęcona była zakazowi reklamowania się radców prawnych i adwokatów w prasie i telewizji. Była to pierwsza tego typu konferencja w Europie Środkowej i Wschodniej. Dotąd korporacje prawnicze twardo stały na stanowisku utrzymywania narzuconego sobie zakazu reklamy. Obecnie zauważalne są przymiarki do jego zliberalizowania lub nawet zniesienia.

— Zakaz reklamy radców prawnych i adwokatów należy zmodyfikować, ponieważ nie przystaje on do obecnych realiów gospodarczych — mówi Andrzej Kalwas, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych.

Tylko informacja

Zgodnie z artykułem 32 zasad etyki, radców prawnych obowiązuje zakaz reklamowania się i korzystania z reklamy w jakiejkolwiek formie. Przedstawiciele korporacji radców prawnych podkreślają jednak, że zasady etyki zawodowej używają sformułowania „reklama”, co nie jest tożsame z marketingiem.

— Celem marketingu jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów. Główny nacisk kładzie się tu na przekazanie informacji o specjalizacji danego prawnika. Klient przychodząc do kancelarii oczekuje pomocy prawnej na najwyższym poziomie. Dlatego informacja o tym, w czym specjalizuje się radca prawny jest potrzebna i korzystna dla klientów. Wprowadzenie szerokiego stosowania zasad marketingu jest nowym zadaniem stojącym przed naszym samorządem — wyjaśnia Andrzej Kalwas.

Obecnie zasady etyki zawodowej korporacji radców i adwokatów nie wspominają o marketingu.

— Chciałbym jednak podkreślić, że nie mówimy tutaj o typowej reklamie, jaką znamy z prasy czy telewizji. Nie chodzi tu o przekonywanie, kto jest lepszy, a kto gorszy w tym zawodzie, czyli informacja nie może mieć charakteru wartościującego — zapewnia Andrzej Kalwas.

Potrzeba czasu

— Na pewno nie będzie rewolucji z dnia na dzień. Dopiero zaczęliśmy dyskusje na ten temat. Zmian w kodeksie etyki zawodowej radców prawnych może dokonać zjazd ogólnopolski, który odbędzie się w 2003 r. Mamy więc trochę czasu, aby dokładnie przemyśleć wszystkie za i przeciw — dodaje Andrzej Kalwas.

Zakazu reklamy prawników nie ma np. w Niemczech. Pełną swobodę reklamy mają prawnicy amerykańscy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Albert Stawiszyński

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Radcy prawni liczą na marketing usług