Raport: Liczba klientów „mobile only” w bankach – III kw. 2022

Wojciech Boczoń
opublikowano: 2022-12-07 10:56

Już 67 proc. użytkowników bankowych aplikacji mobilnych można określić terminem „mobile only”. Są to osoby, które obsługują swoje finanse wyłącznie na smartfonach. Klientów mobile only jest już ponad 13,3 mln – wynika z danych „Pulsu Biznesu” zebranych z banków po III kwartale 2022 r.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Klienci mobile only nie korzystają na co dzień z bankowości internetowej rozumianej jako obsługa finansów na komputerze. Swoimi kontami zarządzają bowiem wyłącznie z poziomu telefonu komórkowego. Łącznie w ankietowanych przez nas bankach było ich na koniec III kwartału 2022 r. aż 13,3 mln. O 726 tys. więcej niż w II kwartale 2022 r. i aż o 3,5 mln więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wszystkich użytkowników aplikacji mobilnych jest blisko 20 mln, więc klienci mobile only stanowią około 67 proc. tej grupy.

Najwięcej klientów mobile only ma PKO Bank Polski – 3,4 mln. Bank odnotował wzrost w tej grupie o 838 tys. klientów w ujęciu rok do roku. Na drugim miejscu jest ING Bank Śląski, gdzie grupa mobile only liczy 1,7 mln. Tu wzrost wyniósł 290 tys. Trzeci na podium jest Bank Millennium – ma 1,5 mln klientów tego typu. Niewiele mniej od niego maja jeszcze mBank, Santander Bank Polska i Bank Pekao.

Wzrost liczby klientów mobile only świadczy o tym, że klienci coraz chętniej korzystają z bankowości mobilnej do obsługi swoich finansów. Nie jest to zaskoczeniem, bo z poziomu telefonu komórkowego można dziś załatwić większość spraw, które do niedawna dostępne były wyłącznie w bankowości internetowej. Za pomocą telefonu można dziś nie tylko podejrzeć saldo czy zlecić przelew. Można także m.in. założyć lokatę, obsłużyć kredyt, spłacić kartę, opłacić parking czy autostradę, wykupić bilet na autobus czy nawet dokonać płatności zbliżeniowej. Na dodatek wszystkie te opcje są dostępne pod ręką 24 godziny przez 7 dni w tygodniu. Z tego względu należy oczekiwać, że grono klientów mobile only nadal będzie się powiększać w kolejnych kwartałach.

Liczba klientów "mobile only". Minimum 1 logowanie w miesiącu w danym kwartale

BankIII kw. 2022II kw. 2022III kw. 2021Zmiana k/kZmiana r/r
PKO BP3 404 0153 216 0002 566 000188 015838 015
ING Bank Śląski1 747 0001 662 0001 457 00085 000290 000
Bank Millennium1 563 3201 492 0271 269 89171 293293 429
mBank1 511 2391 519 1111 159 396 -7 872351 843
Santander Bank Polska1 494 7471 417 7171 128 16877 030366 579
Pekao1 475 3721 348 985882 385126 387592 987
BNP Paribas821 539795 538640 55926 001180 980
Alior Bank574 589535 158381 20439 431193 385
Credit Agricole325 621259 237194 79966 384130 822
Santander Consumer Bank238 773189 000131 31349 773107 460
Citi Handlowy*99 66899 668bd.bd.bd.
Nest Bank61 95560 681bd.1 274bd.
Bank Pocztowy36 56232 872bd.3 690bd.
Razem:13 354 40012 627 9949 810 715726 4063 543 685

* brak danych za III kw. 2022, przyjęto stan z poprzedniego okresu, Źródło: Puls Biznesu