Jak przekazano w informacji, wartość globalnego rynku inteligentnych urządzeń domowych zarządzających energią rośnie. W styczniu 2024 roku wyniosła ona 8,81 mld dolarów - o 17 proc. więcej niż w styczniu 2023 r. W opinii twórców opracowania pokazuje to, "że również w skali światowej te rozwiązania coraz bardziej zyskują na popularności".
Z przeprowadzonego dla Future Mind badania wynika, że w Polsce innowacje smart home stają się coraz bardziej popularne. Aplikacje do sterowania urządzeniami domowymi oraz monitorowania bezpieczeństwa - jako ułatwienie - postrzega 85 proc. Polaków, jednak ich rzeczywiste wykorzystanie wciąż pozostaje na umiarkowanym poziomie. Z aplikacji do sterowania urządzeniami RTV/AGD korzysta nieco ponad jedna czwarta badanych. Natomiast aplikacji monitorujących bezpieczeństwo używa 19 proc. ankietowanych.
W opracowaniu przekonuje się, że szczególną uwagę powinno zwrócić się na aplikacje monitorujące zużycie mediów, które mogą pomóc ograniczyć koszty związane z energią. "Inteligentne systemy zarządzania energią, takie jak termostaty zmniejszające zużycie energii nawet o 28 proc., mogą przynieść Polaków znaczące oszczędności" - zaznaczono. Poinformowano, że z przeprowadzonego badania wynika, że z takich systemów korzysta co ósmy respondent.
W ocenie cytowanej w informacji autorki badania Izabeli Franke z Future Mind, należy pamiętać, że za optymistyczną przyszłością inteligentnych urządzeń domowych "kryje się sporo pytań, niewiadomych czy nawet niebezpieczeństw".
Jak wskazała, takimi problemami mogą być ilość zbieranych danych i miejsca ich przechowywania, systemy biorące udział w przetwarzaniu tych danych (w tym systemy cloud różnych dostawców narażone na problemy z dostępnością), ryzyka wynikające z nieuprawnionego dostępu do danych i interfejsów czy możliwość wyrządzenia wręcz fizycznych szkód.
"Rosnąca popularność tego typu rozwiązań wymaga, aby zadbać też o świadomość potencjalnych zagrożeń i sposobów na zapewnienie bezpieczeństwa. Dobre wzorce wyznaczają instytucje finansowe edukujące swoich klientów w obszarze dbania o dane i dostępy. Warto czerpać z tych wypracowanych standardów" - zwróciła uwagę Franke.
Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI na panelu online w dniach 24 listopada - 3 grudnia 2023 na próbie 1211 osób.