Rawag i PKS Leszno będą sprzedane

Piotr Wielicki
09-02-2001, 00:00

Rawag i PKS Leszno będą sprzedane

Wiele wskazuje na to, że w 2001 r. zakończy się prywatyzacja dwóch firm z regionu leszczyńskiego: Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej w Lesznie oraz Rawickiej Fabryki Wyposażenia Wagonów Rawag.

Leszczyńskim PPKS zainteresowany jest koncern Arriva. Ten brytyjski przewoźnik autobusowy chce mieć w leszczyńskiej firmie 51 proc. udziałów. Tomasz Fabiszak, dyrektor PPKS, oczekuje, że rozstrzygnięcia prywatyzacyjne zapadną pod koniec lutego 2001 r.

12 mln zł na autobusy

Przedstawiciele Arrivy nie chcą na razie ujawnić, ile zainwestują w PPKS. Wiadomo natomiast, że firma z Leszna potrzebuje 12 mln zł na zakup około 50 nowych autobusów. Modernizacji wymaga również infrastruktura firmy — konieczny jest kompleksowy remont dworca i zajezdni w Lesznie.

W połowie 2000 r. leszczyńskie przedsiębiorstwo wynegocjowało pakiet socjalny. Arriva gwarantuje pracownikom 2-letnie zatrudnienie oraz wzrost wynagrodzeń. Osoby, które po zakończeniu okresu ochronnego dostaną wypowiedzenia, otrzymają odszkodowanie. Brytyjczycy gwarantują również utrzymanie dotychczasowych przywilejów pracowniczych, m.in. bezpłatnych przejazdów autobusami PKS.

Prywatyzacja PPKS w Lesznie została rozpoczęta w październiku 1998 r. Wejściem kapitałowym do przedsiębiorstwa zainteresowany był Neoplan. Ostatecznie wojewoda zakwalifikował do negocjacji prywatyzacyjnych firmę Arriva.

Modernizacja Rawagu

W tym roku ma się również zakończyć prywatyzacja Rawagu w Rawiczu. Rawicką firmę ma kupić niemiecka spółka Bode — producent systemów drzwiowych do autobusów i pojazdów szynowych. Według zapowiedzi Andrzeja Woziwodzkiego, dyrektora zakładu, Bode ma przejąć 51 proc. udziałów spółki o wartości 3,5 mln zł.

Pieniądze mają być w całości przeznaczone na modernizację zakładu, przede wszystkim anodowni (obróbka aluminium), wybudowanie własnej malarni proszkowej oraz zakup nowoczesnych urządzeń do obróbki wiórowej. Przewidziana jest także kompleksowa komputeryzacja zakładu.

Procedurę prywatyzacyjną Rawag rozpoczął w czerwcu 1999 r. Rawickim zakładem interesowała się firma Yawal System z Częstochowy oraz niemieckie firmy: Alux i Bode. Ostatecznie wojewoda wielkopolski zakwalifikował do negocjacji prywatyzacyjnych firmę Bode, z którą Rawag współpracuje od 1995 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Piotr Wielicki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Rawag i PKS Leszno będą sprzedane