RECENZJE
Max De Pree
Przywództwo jest sztuką
Przedsiębiorstwo jest pewnego rodzaju płaszczyzną, gruntem na którym spotykają się pracodawca z zatrudnionym. Ustalają warunki i zasady wzajemnych kontaktów, ale od mądrości i umiejętności przywódczych pracodawcy zależy, czy będzie to grunt urodzajny, przynoszący obfite plony w postaci zysków i wzajemnej satysfakcji, czy też jałowa skała.
Wśród szefów, których spotykamy na drodze zawodowej, są tacy, którzy dodają nam skrzydeł i tacy, którzy te skrzydła podcinają samą obecnością, sposobem bycia, wydawania poleceń, organizowania pracy i jej rozliczania.
Człowiek zaangażowany w to, co robi, czerpiący z wykonywanego zajęcia przyjemność i satysfakcję, potrafi góry przenosić. Niestety prawdziwi przywódcy obdarzeni wrodzoną charyzmą trafiają się raz na kilka pokoleń, zwyczajnym ludziom nie pozostaje uczyć się sztuki kierowania ludźmi wytrwale i z pokorą.
Prezentowana książka nie podaje gotowych rozwiązań, schematów logistycznych, to materiał do przemyśleń. Polecamy ją szczególnie menedżerom, „japiszonom” i młodym chartom polskiego kapitalizmu, który za kilkanaście lat ma się objawić w postaci z ludzką twarzą. Może ta lektura sprawi, że na razie rodzimy kapitalizm przybierze chociaż kształty człekopodobne.
Wydawca: Business Press
Praca zbiorowa
Zarządzanie marketingowe małym i średnim przedsiębiorstwem
Na początku lat dziewięćdziesiątych tempo powstawania małych i średnich firm było ogromne. Niektóre okrzepły i wypracowały sobie solidną pozycję na rynku, inne dopiero raczkują. Prezentowana książka może pomóc zarówno jednym, jak i drugim, aby nie musiały uczyć się na własnych błędach i wyważać otwartych drzwi.
Obejmuje ona pełny zakres problematyki zarządzania małą i średnią firmą. Od uświadomienia atutów, jakimi dysponuje niewielka struktura, do zasad podejmowania decyzji w zakresie produktu i jego ceny oraz dystrybucji i promocji.
Na zakończenie zamiast podsumowania autorzy prezentują modelowy plan marketingowy.
Całość spójna logicznie, przejrzyście skonstruowana, zaopatrzona w kilka przydatnych ściągawek, m.in. ranking największych ośrodków badania rynku. Treść wzbogacona czytelną grafiką.
Wydawca: Difin
Recenzent G. Sobolewska