C.N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewstone
Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie.
Stereotypy stanowią jeden z najstarszych sposobów porządkowania świata. Człowiek z różnych powodów nie jest w stanie analizować każdego zjawiska w sposób obiektywny, a więc najczęściej na podstawie kilku cech, które uznaje za wiarygodne, nakleja jakąś etykietkę i ma sprawę z głowy. Stereotyp rozkwita w sytuacjach, kiedy emocje biorą górę nad rozsądkiem, co mogliśmy zaobserwować w wypowiedziach polityków i komentatorów w kilka godzin po zamachu na World Trade Center. Stawianie znaku równości między Arabem a terrorystą przydarzyło się wielu całkiem rozsądnym ludziom. Co najciekawsze, niektórzy znaleźli w Koranie odpowiednie ustępy zachęcające do samobójczych ataków, a świadczy to dobitnie o tym, że Koranu nigdy w ręku nie mieli. Natomiast oddawanie życia za wiarę, nie jest wcale patentem islamu, gdyż wśród chrześcijańskich świętych co najmniej połowa kończyła życie w sposób tragiczny, demonstrując w ten sposób przywiązanie do wyznawanej religii. Wypada sobie zadać pytanie, czy ze stereotypem trzeba walczyć. Owszem, jeśli grozi to trzecią wojną światową, to nie ma innego wyjścia, ale jest cała masa etykietek, które będą funkcjonować do końca świata i jeszcze dłużej, i te chyba lepiej przyjąć do wiadomości.
Wydawca: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Zalety
- Ciekawe ujęcie tematu, dobre opracowanie graficzne.
Wady
- Książka oparta na realiach amerykańskich, a w końcu Polacy nie gęsi i stać ich na własne stereotypy i uprzedzenia.
Polecam
- Socjologom, psychologom, politykom i ludziom ciekawym świata.
Recenzent:
Grażyna Sobolewska