Reforma finansowania kolei trafiła do komisji

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 23-11-2005, 18:02

Sejm przesłał w środę do komisji projekty ustaw reformujących finansowanie kolei. Ustawy przewidują powołanie Funduszu Kolejowego z pieniędzy pochodzących z opłaty paliwowej i przeznaczenie części pieniędzy z akcyzy na paliwa - na finansowanie inwestycji w kolejach.

Sejm przesłał w środę do komisji projekty ustaw reformujących finansowanie kolei. Ustawy przewidują powołanie Funduszu Kolejowego z pieniędzy pochodzących z opłaty paliwowej i przeznaczenie części pieniędzy z akcyzy na paliwa - na finansowanie inwestycji w kolejach.

Reforma finansowania kolei proponowana przez rząd jest zawarta w trzech ustawach: ustawie o Funduszu Kolejowym, nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawie o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego.

Jak poinformował posłów wiceminister transportu i budownictwa Mirosław Chaberek, jeżeli ustawy te nie zostaną przyjęte, to na kolej, poza dotacją z tytułu ulg ustawowych, nie będą przeznaczone w przyszłym roku praktycznie żadne środki budżetowe.

W wyniku przyjęcia tych ustaw nastąpi przeniesienie kwoty około 1 mld zł z budowy dróg na rozbudowę infrastruktury kolejowej i dofinansowanie przewozów międzywojewódzkich - powiedział Chaberek.

Źródła pieniędzy dla Funduszu Kolejowego to 20 proc. opłaty paliwowej, pieniądze ze sprzedaży akcji w niektórych spółkach, środki z kredytów lub pożyczek zaciągniętych przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz wpływy z obligacji emitowanych na rzecz Funduszu.

Zadaniem Funduszu będzie finansowanie przygotowania i realizacji budowy i przebudowy linii kolejowych, ich remonty i utrzymanie oraz likwidacja zbędnych linii. Środki z Funduszu mają być również przeznaczone na pokrycie strat przewoźników wynikających z faktu, że w latach 2002-2003 nie otrzymali oni dotacji na pokrycie ustawowych ulg w cenach biletów.

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym ma ułatwić wykup gruntu pod budowę i przebudowę linii kolejowych i wprowadza obowiązek zawierania umów ramowych o świadczenie usług publicznych na okres co najmniej trzyletni. Od przyjęcia tej ustawy zależy dofinansowanie przewozów międzywojewódzkich w kwocie około 250 mln zł - powiedział Chaberek.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Ustawa o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego zakłada, że część pieniędzy pochodzących z akcyzy od paliw ma zostać przeznaczona na projekty kolejowe. W tym celu, od roku 2007, kwota pieniędzy z akcyzy przeznaczonych na projekty infrastruktury transportu lądowego wzrośnie z 12 do 14 proc.

Przedstawiciele klubów poselskich zgodnie opowiedzieli się za przesłaniem projektów do komisji, choć zgłaszali zastrzeżenia.

Zdaniem Tadeusza Jarmuziewicza (PO), błędne jest przekazanie 20 proc. wpływów z opłaty paliwowej z inwestycji na drogach na inwestycje na kolei. "To jest przelewanie z pustego w próżne" - stwierdził Jarmuziewicz. Jego zdaniem, propozycja rządowa nie rozwiązuje problemów finansowania kolei, bo nie jest kompleksowa i nie załatwia sprawy do końca.

Jan Bestry z Samoobrony chce, by uniemożliwić samorządom przekazywanie na inne cele pieniędzy ustawowo przeznaczonych na koleje.

Zdaniem Bogusława Kowalskiego (LPR), rząd powinien obliczyć, ile środków potrzeba na finansowanie infrastruktury transportu lądowego i potem przeznaczył na różne rodzaje transportu pieniądze w takich proporcjach, by na kolej było przeznaczonych 40 proc., a na drogi 60 proc. Kowalskiemu nie podoba się narzucanie rygorów samorządom; jego zdaniem, samorządy trzeba dopingować w finansowaniu kolei, ale nie narzucać rozwiązań.

Odpowiadając na pytania posłów Chaberek powiedział, że zaproponowane rozwiązania zostały przejęte przez nowy rząd po poprzednikach i że nie wszystkimi propozycjami rząd jest zainteresowany, ale nie chciał czekać z tymi sprawami jeszcze przez rok. Powiedział również, że nowy rząd zawiesił przyjętą przez poprzedników w lutym 2005 roku strategię restrukturyzacji i prywatyzacji Grupy PKP SA.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane