Reforma finansowania kolei trafiła do podkomisji

Polska Agencja Prasowa SA
06-12-2005, 16:17

Trzy projekty ustaw reformujących finansowanie kolei zostały we wtorek skierowane do prac w nadzwyczajnej podkomisji sejmowej. Przewodniczącym podkomisji powołanej do ich rozpatrzenia został Krzysztof Tchórzewski (PiS).

Trzy projekty ustaw reformujących finansowanie kolei zostały we wtorek skierowane do prac w nadzwyczajnej podkomisji sejmowej. Przewodniczącym podkomisji powołanej do ich rozpatrzenia został Krzysztof Tchórzewski (PiS). 

Podkomisję wybrały we wtorek dwie sejmowe komisje: infrastruktury oraz finansów publicznych, których posłowie spotkali się na połączonym posiedzeniu.

Oprócz Tchórzewskiego, w skład podkomisji weszli: Witold Czarnecki (PiS), Tadeusz Jarmuziewicz (PO), Elżbieta Pierzchała (PO), Wiesław Szczepański (SLD), Jan Bestry (Samoobrona), Bronisław Dutka (PSL) i Bogusław Kowalski (LPR).

Trzy ustawy: o Funduszu Kolejowym, nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawa o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego mają zreformować finansowanie kolei. Sejm rozpatrywał rządowe projekty tych ustaw 23 listopada.

Jak poinformował wówczas posłów wiceminister transportu i budownictwa Mirosław Chaberek, jeżeli ustawy te nie zostaną przyjęte, to na kolej, poza dotacją z tytułu ulg ustawowych, nie będą przeznaczone w przyszłym roku praktycznie żadne środki budżetowe.

W wyniku przyjęcia tych ustaw nastąpi przeniesienie kwoty około 1 mld zł z budowy dróg na rozbudowę infrastruktury kolejowej i dofinansowanie przewozów międzywojewódzkich - wyjaśnił Chaberek.

Zadaniem Funduszu będzie finansowanie przygotowania i realizacji budowy i przebudowy linii kolejowych, ich remonty i utrzymanie oraz likwidacja zbędnych linii. Środki z Funduszu mają być również przeznaczone na pokrycie strat przewoźników wynikających z faktu, że w latach 2002-2003 nie otrzymali oni dotacji na pokrycie ustawowych ulg w cenach biletów.

Źródła pieniędzy dla Funduszu Kolejowego to 20 proc. opłaty paliwowej, pieniądze ze sprzedaży akcji w niektórych spółkach, środki z kredytów lub pożyczek zaciągniętych przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz wpływy z obligacji emitowanych na rzecz Funduszu.

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym ma ułatwić wykup gruntu pod budowę i przebudowę linii kolejowych i wprowadza obowiązek zawierania umów ramowych o świadczenie usług publicznych na okres co najmniej trzyletni. Od przyjęcia tej ustawy zależy dofinansowanie przewozów międzywojewódzkich w kwocie około 250 mln zł - powiedział Chaberek.

Ustawa o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego zakłada, że część pieniędzy pochodzących z akcyzy paliwowej ma zostać przeznaczona na projekty kolejowe. W tym celu, od roku 2007, kwota z akcyzy przeznaczana na projekty infrastruktury transportu lądowego wzrośnie z 12 do 14 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Reforma finansowania kolei trafiła do podkomisji