Regionalne porty podnoszą kapitały

Cezary Pytlos
01-09-2000, 00:00

Regionalne porty podnoszą kapitały

Prywatni inwestorzy zasilą spółki zarządzające lotniskowymi terminalami

MOŻE BYĆ WIĘCEJ: Krzysztof Pawłowski z Portu Lotniczego Poznań Ławica twierdzi, że gdyby w najbliższym podwyższeniu kapitału wziął udział inwestor, na konto spółki wpłynęłoby 25 mln zł. fot. PD

Zarządy regionalnych portów lotniczych zapowiadają inwestycje, w których kapitałowo będą uczestniczyć inwestorzy prywatni. Nowe terminale powstaną w Krakowie i Poznaniu. Podobne plany dotyczą również Katowic i Gdańska.

Wkrótce rozpocznie się budowa nowych terminali pasażerskich w Poznaniu i Krakowie.

— Do końca przyszłego tygodnia uda nam się wyłonić wykonawcę inwestycji. Wyboru nie zawężamy do generalnych wykonawców. Bierzemy również pod uwagę różne branżowe firmy, chcemy bowiem otrzymać gotowy obiekt — mówi Krzysztof Pawłowski z Portu Lotniczego Poznań-Ławica.

Nie chce jednak ujawnić nakładów inwestycyjnych. Deklaruje jedynie, że przepustowość lotniska zwiększy się ośmiokrotnie, a nowy obiekt zostanie oddany w ciągu roku.

— Część środków na budowę chcemy pozyskać od wyłonionego w przetargu inwestora, który mógłby objąć część udziałów w spółce — mówi Krzysztof Pawłowski.

Do końca roku wzrośnie kapitał zakładowy spółki. W podwyższeniu wezmą udział dotychczasowi jej udziałowcy: PPL (wykłada 7 mln zł) i miasto (10 mln zł).

Od morza do Tatr

Z prywatnymi inwestorami rozmawiają również podkrakowskie Balice i podszczeciński Goleniów. Na lotnisku Kraków-Balice do 2005 roku ma zostać zbudowany nowy terminal pasażerski, obsługujący 4 mln pasażerów rocznie. Ocenia się, że inwestycja pochłonie około 350 mln zł. Zarząd portu rozważa przekształcenie firmy w spółkę akcyjną oraz podniesienie jej kapitału, który zostanie przeznaczony na budowę terminalu. Zarząd lotniska chce zainteresować projektem inwestorów finansowych, m.in. banki.

W porcie lotniczym Szczecin-Goleniów dobiega końca pierwszy etap rozbudowy terminalu pasażerskiego. Środki na rozwój pochodzą z podwyższonego (z 49 do 62 mln zł) w ubiegłym roku kapitału zakładowego. Wartość inwestycji wyniesie 35 mln zł.

— W przyszłym roku planujemy rozpoczęcie drugiego etapu zmian, czyli modernizację starego terminalu, która pochłonie około 12 mln zł. Trwają także rozmowy w sprawie uzyskania kapitału od inwestorów prywatnych, którzy mieliby zostać udziałowcami naszej spółki — wyjaśnia Krzysztof Domagalski z PL Szczecin-Goleniów.

Inwestorzy prywatni nie mogą jednak liczyć na przejęcie większościowych pakietów w portach lotniczych. Skarb Państwa ma zagwarantowany 51-proc. pakiet walorów.

Problem SP i PPL

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, zarządzające katowickim lotniskiem, chętnie podniosłoby kapitał, ale na przeszkodzie stoją SP i PPL. Na szczęście nie oznacza to wstrzymania inwestycji. W tym roku GTL wyda 26 mln zł, a w roku przyszłym dalsze 30,3 mln zł.

— Szacujemy, że do 2015 roku nasze potrzeby inwestycyjne wyniosą 150 mln EUR (585 mln zł) — mówi Stanisław Brol z Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.

Spółki zarządzające portami regionalnymi na Pomorzu są bardziej powściągliwe w wydawaniu pieniędzy.

— W najbliższym czasie planujemy jedynie budowę nowego terminalu cargo — oświadcza Tomasz Kloskowski z PL Gdańsk.

Inwestycja pochłonie 15 mln zł.

— Odkładamy inwestycje, gdyż przy obecnym 10-proc. wzroście ruchu pasażerskiego jesteśmy w stanie pracować w istniejących obiektach jeszcze parę lat. W przypadku wzrostu w granicach 40- 50 proc. rocznie przyspieszymy budowę nowego — wartego 80 mln zł — terminalu — twierdzi Tomasz Kloskowski.

Wzrost przewozów może nastąpić tylko po deregulacji rynku. Na to jednak na razie się nie zanosi.

— Lufthansa chce otworzyć połączenie z Gdańskiem, ale resort transportu odmawia udzielenia jej koncesji, bo byłoby to niezgodne z umową zawartą między niemieckim przewoźnikiem a LOT — uważa Tomasz Kloskowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Regionalne porty podnoszą kapitały