Czy LNG powinien być obłożony akcyzą? Sprawa nie jest prosta. Ale nie dla resortu finansów, który już sprawę uważa za zakniętą.
W Polsce coraz więcej firm chce handlować LNG (skroplonym gazem ziemnym). Biznes jest intratny, bo LNG może być stosowany zarówno jako paliwo samochodowe, jak i do celów grzewczych. Zdaniem przedstawicieli branży gazowej, jeżeli niejednakowo potraktuje się w prawie podatkowym te sytuacje, pojawi się grunt do nadużyć, tak jak w przypadku oleju opałowego wykorzystywanego do samochodów.
Regulowany czy wolny
Urząd Regulacji Energetyki (URE) w odpowiedzi na pytania „PB” stwierdził, że skroplony gaz ziemny — zgodnie z prawem energetycznym — traktuje jako paliwo gazowe. Prawo mówi, że paliwa gazowe to gaz ziemny wysokometanowy lub zaazotowany, w tym skroplony gaz ziemny, ale także propan-butan (LPG) lub inne rodzaje gazu palnego, pod warunkiem że dostarczane są za pomocą sieci gazowej, i to niezależnie od ich przeznaczenia.
Ten warunek spełnia LNG, który może być transportowany gazociągami. PGNiG zamierza wybudować gazoport, by sprowadzać do Polski 3 do 5 mld m sześc. LNG rocznie. Zapewne trafi on do krajowej sieci gazowej. Ponieważ gaz skroplony to paliwo gazowe, to — zdaniem URE — przedsiębiorca, mający koncesję na skraplanie oraz regazyfikację, będzie określał taryfy dla paliwa gazowego zatwierdzane przez prezesa URE. A to oznacza, że akcyza nie ma tu zastosowania.
Z drugiej jednak strony, Ministerstwo Finansów (MF) zdążyło już obłożyć LNG akcyzą.
W przypadku LNG obowiązuje stawka 695 zł za 1 tys. kg — poinformowano nas w biurze prasowym Ministerstwa Finansów.
To jednak stan obecny.
— W resorcie trwają prace nad nową ustawą akcyzową. Do Sejmu trafiła już ustawa dotycząca zwrotu wydatków z tytułu akcyzy na olej opałowy. W jakim kierunku potoczą się prace legislacyjne nad tymi aktami, trudno powiedzieć — mówi Maria Hiż z biura prasowego MF.
Pierwszy projekt zakłada, że akcyza na gaz płynny i metan (gaz ziemny) używane do samochodów wyniesie więcej, bo 1100 zł za 1 tys. kg. Gaz ziemny w tym przypadku traktowany jest jako wyrób akcyzowy w formie skroplonej i gazowej.
Podatek na przyszłość
Czy to zapowiedź odmiennego traktowania gazu ziemnego jako paliwa samochodowego i jako paliwa służącego do celów grzewczych? Firmy mają takie obawy. Obecnie jako paliwo samochodowe LNG ma w Polsce jeszcze nikłe zastosowanie. Akcyza na LNG do samochodów może zahamować rozwój raczkującego rynku ekologicznego paliwa.
— To, że URE przyjmuje, iż firma handlująca LNG będzie musiała występować do jego prezesa o zatwierdzenie taryfy, świadczyłoby, że traktuje LNG jak gaz ziemny z sieci, a ten przecież nie jest obłożony akcyzą. Z drugiej strony, fakt istnienia stawki akcyzy na LNG może oznaczać, że dla fiskusa LNG to paliwo silnikowe. Doprowadzi to do tego, że gaz bez akcyzy, który spala się w kuchenkach, będzie stosowany w samochodach — mówi Zbigniew Dzideczek, członek zarządu Emfeszu.
Stracą na tym przedsiębiorcy, którzy legalnie wprowadzą do obrotu LNG.
MF obiecało przygotować nam szerszą odpowiedź w sprawie akcyzy na LNG.