Reklama na eksport

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 2004-11-08 00:00

Agros Nova rozpoczęła pierwszą kampanię telewizyjną na Łotwie. Jej największy rywal, Maspex, reklamuje się już w sześciu krajach.

Zażarta walka marketingowa między największymi producentami soków i napojów, jaką obserwujemy w tym roku w Polsce, powoli przenosi się także na grunt zagraniczny. Agros Nova ruszył w ślady Maspexu i także zaczął wspierać sprzedaż na rynkach zagranicznych telewizyjnymi kampaniami reklamowymi.

Kierunek: Wschód

W ubiegłym tygodniu ruszyła pierwsza telewizyjna kampania reklamowa soków marchwiowych Agrosu Nova na Łotwie.

— Aby się rozwijać, musimy aktywnie szukać dodatkowych możliwości zbytu produktów za granicą, zwłaszcza na rynkach, które mają duży potencjał wzrostu, jak kraje byłego bloku wschodniego — mówi Robert Niewiadomski, prezes Agros Nova.

W tych krajach spożycie soków jest znacznie niższe niż w Polsce i Europie Zachodniej.

Łotewska kampania jest trzecią zagraniczną kampanią telewizyjną Agrosu Nova. Wiosną firma emitowała spoty reklamowe w telewizji litewskiej, a w grudniu 2003 r. — w bułgarskich stacjach telewizyjnych.

Zarząd Agrosu jest zadowolony z wyników sprzedaży soków na tych rynkach, bo już zapowiada kolejną promocję telewizyjną w krajach nadbałtyckich.

Spoty reklamowe pokazywane za granicą to adaptowane przez lokalne agencje reklamowe filmy, które znamy z naszych ekranów.

Marchewkowy biznes

Hitem eksportowym Agrosu Nova oraz Maspexu są przecierowe soki marchewkowe, kategoria produktów nieobecna dotąd w wielu krajach poza Polską. Stanowią one już ponad 60 proc. wartości eksportu Agros Nova. To dlatego jedną z najsilniej wspieranych reklamowo za granicą marek Maspexu jest sok Kubuś.

— Kubusie dobrze sprzedają się w Czechach, na Węgrzech, w Rumunii i Rosji. Poza nimi wspieramy reklamowo także marki Tymbark, La Festa, Coffetta i Ekoland — mówi Dorota Liszka, rzecznik Maspexu. Kampanie reklamowe za granicą, warte wiele milionów euro, Maspex prowadzi już od 1998 r. Tylko w tym roku zrealizował lub realizuje kampanie telewizyjne w Rumunii, Bułgarii, na Ukrainie, Litwie, Węgrzech, w Czechach, Rosji i Łotwie.

W efekcie soki, napoje i produkty instant Maspexu kupowane są już na 50 rynkach świata. Agros Nova eksportuje wyroby do 22 krajów na pięciu kontynentach. Obie firmy należą do ścisłej czołówki polskich firm spożywczych. Obroty Maspexu powinny przekroczyć w tym roku 1,5 mld zł, a Agrosu Nova — 730 mln.