Z jednej strony jest to wynik w rejonach długoletniej średniej badania AdEx zrealizowanego przez PwC na zlecenie IAB Polska, ale z drugiej — niepokój budzą słabe dwa ostatnie kwartały.
— Widać ogromny potencjał dalszego wzrostu. Udział wydatków na reklamę mobile w polskim torcie reklamy online wynosi 23,5 proc., a np. na rynku amerykańskim przekroczył już 50 proc. Branża reklamy internetowej rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie mimo niekorzystnych zjawisk, takich jak blokowanie reklam. Niepokoi jedynie malejąca kwartalna dynamika wydatków. Miejmy nadzieję, że to tylko chwilowy trend, a nie zapowiedź większego kryzysu — mówi Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.
Wszystkie podstawowe formaty reklamy cyfrowej zanotowały wzrost, przy czym lider, czyli reklama graficzna (display), umocnił pozycję, zwiększając udział w torcie reklamowym online do 50 proc., przy dynamice r/r sięgającej 18 proc. Mocno rozwijał się także zakup mediów w modelu programmatic — tu tempo wzrostu sięga aż 80 proc.
Które kanały przyciągały uwagę reklamodawców? To nie tylko reklamy mobile, ale także w mediach społecznościowych, Facebook i reszta zwiększyli bowiem przychody z reklam w Polsce o ponad 30 proc. r/r. Patrząc na strukturę branżową reklamodawców, ścisłe grono liderów to trzy segmenty odpowiadające za ponad 1/3 wydatków. W tej grupie jest handel (15 proc. wszystkich budżetów), motoryzacja (10 proc.) oraz telekomunikacja (9 proc.). W tym roku zapowiadają się przetasowania w czołówce — jeszcze w 2016 r. wydatki na FMCG skoczyły o ponad 25 proc.
440 mln zł O tyle urósł rynek reklamy internetowej w 2016 r.
23,5 proc. Taki jest udział reklamy mobilnej w całości rynku e-reklamy w Polsce.
9,6 proc. Taki wzrost zanotował rynek reklamy online w IV kw. 2016 r. To najniższy kwartalny wynik od dwóch lat.
4 mld zł Tyle będzie wart rynek reklamy internetowej w 2017 r., jeśli rynek podtrzyma dotychczasową dynamikę.