Rekordowe inwestycje na kolei

Materiał przygotowany we współpracy z PKP SA
09-09-2015, 22:00

WYWIAD Z... JAKUBEM KARNOWSKIM, PREZESEM GRUPY PKP

Inwestycje Grupy PKP w latach 2012-15 wyniosą ponad 30 mld zł. Dzięki tym pieniądzom modernizowane są linie kolejowe, tabor i dworce. W kolejnych latach grupa będzie kontynuować ogromny program inwestycyjny.

„Puls Biznesu”: W 2015 r. Grupa PKP podsumowuje trzyletnią strategię. Które z jej założeń udało się zrealizować, a które wymagają jeszcze dopracowania?

Udało nam się zrealizować założenia strategii we wszystkich kluczowych obszarach: klient, inwestycje, bezpieczeństwo, zarządzanie. Przez długi czas PKP działały jak państwo w państwie. Moim celem było przeobrażenie ich w nowoczesne przedsiębiorstwo, dla którego najważniejszy jest klient. To się udało. Społeczny odbiór marki nareszcie się zmienia. To także efekt przyciągnięcia na kolej wykwalifikowanych kadr.

Ale to chyba standard, że najważniejszy powinien być klient.

Mam świadomość, że część efektów naszych działań to nic nadzwyczajnego w innych krajach europejskich. Problem jednak w tym, że w PKP mieliśmy do czynienia z ogromnym obszarem zapóźnień. Dlatego w dużej części zmiana polegała na przywróceniu normalności. Widać to chociażby na przykładzie dworców kolejowych. Są czyste i bezpieczne. Można tam usiąść w kawiarni czy skorzystać z bezpłatnego dostępu do internetu. Realizacja strategii Grupy PKP 2012-15 polegała na

wprowadzeniu rewolucyjnych zmian. Mam tu na myśli rekordową skalę inwestycji: w tabor, linie kolejowe i dworce. Po polskich torach jeździ pendolino i cieszy się coraz większą popularnością. To wynik atrakcyjnej oferty, dzięki której EIP możemy pojechać już za 49 zł, a studenci za niewiele ponad 20 zł. Znacząco skróciliśmy czasy przejazdu pomiędzy największymi miastami. W wyniku prowadzonych przez PKP PLK remontów linii te czasy będą się nadal skracały. PKP Intercity jeszcze w tym roku wprowadzi na tory kolejne nowoczesne składy. Tym razem będą to pociągi polskich producentów. Modernizujemy i budujemy dworce kolejowe na terenie niemal całego kraju. Uruchomiliśmy m.in. autorski program pod nazwą „Innowacyjne dworce systemowe”. Niedawno otworzyliśmy pierwszy tego typu obiekt w Nasielsku. W tym roku oddamy jeszcze trzy takie dworce — nowoczesne i ekologiczne.

Jakie pieniądze pochłonęły te inwestycje?

Skalę realizowanych przez PKP inwestycji wyraźnie widać, jeśli spojrzymy na lata poprzednie. Od 2001 do 2011 r. Grupa PKP przeznaczyła na inwestycje 28 mld zł. Tymczasem w latach 2012-15 zostanie wydane na ten cel ponad 30 mld zł. Ponadto znacząco przyspieszyliśmy procesy prywatyzacyjne. Do największych sukcesów zaliczam giełdowy debiut PKP Cargo. Między innymi dzięki pieniądzom z prywatyzacji udało nam się niemal w całości spłacić historyczne zadłużenie, które przez długie lata ciążyło na PKP i którego spłata jest ustawowym obowiązkiem spółki. Gdy zaczynałem pracę w PKP, dług netto wynosił

Jakie są główne filary strategii na najbliższe kilka lat, nad którą teraz pracujecie?

Kierunek, który obraliśmy trzy lata temu, okazał się właściwy. Potwierdziły to wyniki badań niezależnej firmy PwC. 63 proc. pasażerów jest zadowolonych z podróży pociągami PKP Intercity, a 73 proc. pozytywnie ocenia ich punktualność. 67 proc. podróżnych czuje się w nich bezpiecznie. Warto dodać, że nie tylko w pociągach, ale również na terenach kolejowych, ubiegły rok był najbezpieczniejszy w historii. Rośnie też liczba klientów zadowolonych z czystości na dworcach, peronach i w pociągach PKP Intercity. Te wyniki bardzo nas cieszą, ale nic nie jest dane raz na zawsze. Będziemy intensywnie pracować nad coraz lepszą ofertą dla naszych klientów. Oznacza to kontynuację działań wytyczonych w kluczowych obszarach, które wymieniłem. Będziemy nadal realizować ogromny program inwestycyjny. Bardzo dużą część pieniędzy na ten cel stanowią fundusze UE. W kończącej się perspektywie wykorzystaliśmy ich 99 proc. Oczywiście, dążymy do tego, by było to 100 proc. Chcemy także intensywnie rozwijać działalność na rynku deweloperskim. Aby uprościć procedury związane z tego typu inwestycjami, powołaliśmy dedykowaną im spółkę Xcity Investment. Szacowana wartość realizowanych i planowanych 40 projektów deweloperskich wynosi ponad 8 mld EUR.

Jak grupa przygotowuje się do realizacji kontraktów na modernizację linii kolejowych, współfinansowanych z funduszy unijnych?

W tym roku PKP PLK przeznaczą na modernizację ok. 8,5 mld zł, czyli sumę dwukrotnie większą niż w 2012 r. To wynik fundamentalnej zmiany w sposobie zarządzania tego typu projektami. Nowe harmonogramy prac oraz właściwa ocena ryzyka, umożliwiająca reagowanie w odpowiednim czasie, pozwoliły przyspieszyć inwestycje, a w efekcie zwiększyć konkurencyjność przewoźników kolejowych, także tych spoza Grupy PKP, wobec innych środków transportu. Do 2023 r. w polską kolej zainwestujemy 67 mld zł. Te gigantyczne pieniądze pozwolą dokończyć prace na liniach pasażerskich, ale też w większym stopniu skupimy się na liniach towarowych. Średnia prędkość pociągów towarowych powinna wzrosnąć blisko dwukrotnie. Zaplanowaliśmy wiele inwestycji, które to umożliwią, takich jak prace na liniach wyjazdowych ze Śląska czy najważniejszych szlakach do portów morskich.

Z jakich form wsparcia korzystają PKP?

Sięgamy po różne formy unijnego wsparcia, korzystamy z programu POIiŚ czy Polska Wschodnia oraz z Regionalnych Programów Operacyjnych. W ramach konkursu CEF (Connecting Europe Facility), czyli nowego instrumentu finansowania Komisji Europejskiej, PLK złożyły siedem projektów i wszystkie otrzymały dofinansowanie, po ocenie niezależnych ekspertów komisji. Spółka otrzyma w ramach CEF 7,5 mld zł wsparcia. Liczba projektów przygotowanych do realizacji w nowej perspektywie szybko rośnie. Na początku 2012 r. było ich 7. Do końca 2014 r. przygotowano 33, a tylko w tym roku już 35. Z pieniędzy UE realizujemy także duże inwestycje dworcowe. W tym roku zamierzamy udostępnić podróżnym nowy dworzec w Bydgoszczy oraz zmodernizowane obiekty w Gliwicach i Szczecinie.

Materiał przygotowany we współpracy z PKP SA

4 mld zł. Obecnie, przed finalizacją umowy sprzedaży PKP Energetyka, wynosi 0,7 mld zł. Po jej finalizacji całkowicie zniknie, a nadwyżkę pieniędzy będziemy mogli przeznaczyć na dodatkowy tabor polskich producentów dla PKP Intercity.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał przygotowany we współpracy z PKP SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Rekordowe inwestycje na kolei