Rekordowy rok Solarisa

opublikowano: 30-01-2007, 15:50

Jubileuszowy rok był dla firmy rekordowy pod względem sprzedaży na rynku polskim.

W roku 2006 podpoznańska fabryka autobusów Solaris Bus & Coach S.A. obchodziła dziesiątą rocznicę swojej działalności. Jubileuszowy rok był dla firmy rekordowy pod względem sprzedaży na rynku polskim. Spółka w roku 2006 dostarczyła do polskich klientów łącznie aż 212 pojazdów. Do zagranicznych odbiorców trafiło 367 autobusów, trolejbusów i autokarów marki Solaris.

W roku 2006 całkowita liczba sprzedanych autobusów miejskich, trolejbusów i autokarów wyniosła 579 sztuk. Tradycyjnie już najbardziej popularnym pojazdem wśród klientów spółki były niskopodłogowe autobusy miejskie Solaris Urbino – 517 sztuk ( w tym autobus hybrydowy), następnie trolejbusy Solaris Trollino – 50 sztuk i autokary turystyczne Solaris Vacanza - 12 sztuk.

Typ

Solaris Urbino

Solaris Trollino

Solaris Vacanza

Eksport

326

39

2

Kraj

191

11

10

Razem

517

50

12

Sprzedaż w Polsce

W ubiegłym roku w Polsce wszyscy producenci autobusów miejskich sprzedali łącznie 614 autobusów. W porównaniu z rokiem 2005 jest to wzrost aż o 218 sztuk. W roku 2006 firma Solaris Bus & Coach utrzymała niepodważalną pozycję lidera w tym segmencie rynku. Z ogólnej liczby 614 pojazdów, aż 202 autobusy zostały wyprodukowane w fabryce Solarisa. Jest to najlepszy w liczbach bezwzględnych wynik sprzedaży spółki na rynku polskim. Procentowo daje to udział na poziomie 33%. Rozpatrując tylko segment niskopodłogowych autobusów miejskich powyżej 8 ton masy własnej udział ten wzrasta aż do 44%

źródło: Solaris Bus & Coach S.A.

W roku 2006 autobusy miejskie marki Solaris zakupiło aż 30 przedsiębiorstw komunikacji miejskiej, Wśród nich znalazło się pięciu zupełnie nowych klientów: gmina Głogów, MPK Olsztyn, gmina Rędziny, Wrocław Polbus i MZK Zamość. Pełną listę dostaw Solarisów na rynku polskim w raz z podziałem na typy autobusów prezentuje poniższa tabela.

Miasto

Typy autobusów (dostawy do dnia 31.12.06 )

Razem

Urbino 10

Urbino 12

Urbino 12 CNG

Urbino 15

Urbino 18

Urbino 18 CNG

T 12

MPK Rzeszów

 

 

8

 

 

 

 

8

MZA Warszawa

 

 

 

 

1

 

 

1

PKA Gdynia

 

2

 

 

1

 

 

3

Transkom Koziegłowy

3

 

 

 

 

 

 

3

PKT Gdynia

 

 

 

 

 

 

9

9

MZK Gorzów

 

3

 

 

 

 

 

3

POLBUS Wrocław

 

3

 

 

 

 

 

3

MPK Włocławek

1

5

 

 

 

 

 

6

Umi G Swarzędz

 

 

 

1

 

 

 

1

MZK Zywiec

 

2

 

 

 

 

 

2

PKM Jastrzębie

2

 

 

 

 

 

 

2

MZK Wejherowo

 

1

 

 

 

 

 

1

ZKM Gdańsk

 

25

 

 

8

 

 

33

MZK Bielsko-Biała

 

10

 

 

 

 

 

10

MPK Radom

 

 

8

 

 

 

 

8

MZK Zamość

 

 

4

 

 

 

 

4

MPK Poznań

 

 

 

 

30

 

 

30

TLT Tychy

 

 

 

 

 

 

2

2

PKM Sosnowiec

 

 

 

17

 

 

 

17

KM Kędzierzyn Koźle

 

1

 

 

 

 

 

1

PKM Świerklaniec

 

2

 

2

 

 

 

4

PKM Gliwice

 

 

 

 

6

 

 

6

GZK Rędziny

6

 

 

 

 

 

 

6

Gmina Legnica

4

 

 

 

 

 

 

4

Gmina Głogów

 

5

 

 

 

 

 

5

MPK Lublin

 

 

 

 

 

1

 

1

MZK Piła

 

1

 

 

 

 

 

1

MPK Kraków

 

 

 

 

20

 

 

20

Gmina Olsztyn

 

 

 

 

8

 

 

8

Razem

16

60

20

20

74

1

11

202

źródło: Solaris Bus & Coach S.A.

Od początku istnienia fabryki w Bolechowie, to jest od roku 1996, do końca minionego roku wartość dostaw autobusów miejskich do polskich klientów przekroczyła miliard złotych.

W segmencie autobusów turystycznych w roku 2006 Solaris sprzedał 8 autokarów. Odbiorcami Solarisów Vacanza były firmy: Heliotur z Torunia, Mistral z Krakowa, Trans Bis z Myszkowa, Euro Tours ze Słupska, Hel Tour z Krakowa, Transpol z Biskupic, Machura z Gliwic i Lapus z Niemodlina. Ponadto w ubiegłym roku spółka dostarczyła do Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa dwa autobusy specjalne do poboru krwi, zbudowane na bazie Solarisa Vacanza.

„Tak doskonały rezultat sprzedażowy na rynku polskim jest z pewnością efektem coraz lepszego wykorzystywania funduszy unijnych przez polskich przewoźników miejskich. Mam nadzieję, że uda się ten trend utrzymać także w kolejnych latach. Przewiduję, że na rynku polskim również w roku 2007 sprzedaż autobusów miejskich powinna się utrzymać na tak wysokim poziomie jak miało to miejsce w roku 2006. Już dzisiaj wiemy, że dostarczymy kolejnych 50 autobusów do Warszawy, a wkrótce rozstrzygną się kolejne przetargi, dzięki którym, mam nadzieję, ponownie osiągniemy poziom sprzedaży w wysokości co najmniej 200 autobusów” – mówi prezes Solaris Bus & Coach S.A.

Sprzedaż eksportowa

Na rynkach eksportowych w roku 2006 można było zaobserwować pewną stabilizację i wyczekiwanie klientów na to, co przyniosą w branży zmiany związane z wprowadzeniem od października 2006 roku regulacji prawnych dotyczących normy Euro 4. Mimo tego, Solaris osiągnął bardzo dobry rezultat sprzedażowy, szczególnie na rynku niemieckim, dokąd dostarczył 209 autobusów. Polska firma po raz kolejny zajęła pierwsze miejsce w rankingu dostawców nie pochodzących z rodzimego rynku i trzecie w rankingu ogólnym, tuż za niemieckimi koncernami.

W ubiegłym roku autobusy i trolejbusy marki Solaris zostały dostarczone do klientów z: Czech, Włoch, Francji, Węgier, Austrii, Szwecji, Estonii, Słowacji, Litwy i Szwajcarii. Po raz pierwszy firma Solaris sprzedała autobusy do Danii i Norwegii, co powiększyło grupę rynków sprzedaży do 18 krajów. Łącznie wyeksportowanych zostało 367 sztuk autobusów i trolejbusów oraz dwa autokary Solaris Vacanza.

Poniższa tabela i wykres prezentują sprzedaż eksportową z podziałem na kraje i typy autobusów.

KRAJ / TYPY

U10

U12

U15

U18

T12

T15

T18

H18

Vacanza

Razem

Niemcy

5

160

 

43

 

 

 

1

 

209

Szwajcaria

 

9

 

1

 

 

 

 

 

10

Włochy

1

1

 

 

 

 

 

 

 

2

Czechy

 

15

15

3

16

1

 

 

 

50

Dania

 

 

 

4

 

 

 

 

 

4

Norwegia

5

9

 

 

 

 

 

 

 

14

Węgry

 

15

 

 

 

 

 

 

 

15

Francja

8

3

 

 

 

 

 

 

 

11

Austria

1

1

 

 

 

 

 

 

 

2

Szwecja

 

4

 

 

 

 

 

 

 

4

Estonia

 

 

 

 

 

 

 

 

2

2

Słowacja

 

 

22

 

 

 

 

 

 

22

Litwa

 

 

 

 

22

 

 

 

 

22

Razem

20

217

37

51

38

1

0

1

2

367

źródło: Solaris Bus & Coach S.A.

Źródło: Solaris Bus & Coach S.A.

Przychody i inwestycje

W roku 2006 przychody spółki wyniosły 541 mln złotych. Solaris w roku 2006 zrealizowała część inwestycji wartej ogółem ponad 40 mln, jaką jest budowa nowych hal fabrycznych. Pierwsza część nowego kompleksu fabrycznego została oddana do użytku w kwietniu 2006. Zakończenie budowy całości inwestycji planowe na jest na koniec br.

Przychody Solaris Bus & Coach S.A. w latach 2002 – 2006 w mln złotych

2002

2003

2004

2005

2006

212,1

263,3

462,7

659,2

541

Premiery 2006 roku

Miniony rok był wyjątkowo obfity, jeśli chodzi o liczbę premierowych pojazdów zaprezentowanych przez firmę Solaris. Do gamy produktów podpoznańskiej fabryki dołączyły aż trzy nowe konstrukcje autobusów.

Niewątpliwie największym wydarzeniem okazał się Solaris Urbino Hybrid – autobus z napędem hybrydowym. Premierę polskiego autobusu napędzanego silnikami elektrycznymi i silnikiem Diesla śmiało można nazwać jednym z największych wydarzeń targów IAA w Hanowerze. To właśnie tam we wrześniu ubiegłego roku odbyła się premiera pojazdu, który był efektem wspólnej pracy inżynierów Solarisa i firmy GM Allison z USA. Pierwszy autobus hybrydowy jeździ już po ulicach Drezna, a kolejny zamówiła szwajcarska firma Eurobus. Dodajmy, że Solaris Urbino Hybrid zdobył złoty medal dla najlepszego produktu podczas targów Transexpo w Kielcach.

Targi IAA w Hanowerze były miejscem premiery jeszcze jednego pojazdu marki Solaris. Był nim autobus dla firmy BSAG z Bremy. Solaris Urbino 18 został wyposażony w silnik i filtry pozwalające na osiągnięcie normy EEV. Tym samym przegubowy autobus marki Solaris był pierwszym tak ekologicznym autobusem z silnikiem Diesla w Niemczech. Norma EEV zacznie obowiązywać w autobusach dopiero od roku 2009. Polska firma stała się więc europejskim pionierem takich rozwiązań technicznych.

Trzecim premierowym pojazdem roku 2006 był najmniejszy z rodziny niskopodłogowych autobusów marki Solaris - Alpino. Ten „autobusik”, który ma długości i jest węższy od pozostałych autobusów o , został po raz pierwszy pokazany na targach Transexpo w Kielcach. Pojazd ten wzbudził niemałe zainteresowanie wśród naszych klientów. Już wkrótce z spółka podpisze pierwsze kontrakty na dostawy Alpino.

Nagrody i wyróżnienia

Podobnie jak w latach ubiegłych również w roku 2006 dokonania firmy Soalaris zostały dostrzeżone przez liczne gremia konkursowe. W minionym roku Solaris Bus & Coach S.A. zostało zwycięzcą konkursu „Best of European Business” w kategorii „wzrost”. Konkurs Best of European Business, organizowany przez firmę Roland Berger Strategy Consultants i telewizję CNN, jest przeprowadzany w 10 krajach Unii Europejskiej: w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Portugalii, Włoszech, Holandii, Danii, Szwajcarii oraz Polsce. Konkurs ten ma na celu wyłonienie najlepszych i najbardziej efektywnych przedsiębiorstw europejskich. Trzech liderów polskiego biznesu, firmy: PKN Orlen w kategorii „fuzje i przejęcia”, Inter Groclin w kategorii „europejskość”, oraz Solaris Bus & Coach S.A. w kategorii „wzrost”, będą reprezentować Polskę podczas europejskiego finału w Brukseli, który odbędzie się w marcu 2007 roku.

„Niezwykle cenną w naszym odczuciu nagrodą otrzymaną w roku 2006 jest medal im. Tadeusza Kotarbińskiego – autora „Traktatu o dobrej robocie” - przyznawany przez Polską Akademię Nauk. Otrzymaliśmy to odznaczenie za „osiągnięcia w dziedzinie organizacji i zarządzania” – mówi , wiceprezes firmy Solaris Bus & Coach S.A.

W konkursie „Przedsiębiorca Roku“ organizowanym przez firmę Ernst & Young, Solaris otrzymał wyróżnienie w kategorii produkcja, za „budowanie autobusów, które są Formułą 1 w swojej kategorii”.

Na poziomie regionalnym fabryka autobusów z Bolechowa zajęła pierwsze miejsce w konkursie Złote Firmy Wielkopolski organizowanym przez gazetę „Głos Wielkopolski”.

„Życzylibyśmy sobie i naszym Klientom, aby rozpoczęty rok był równie obfitujący w ciekawe i miłe wydarzenia, jak ten miniony. Jak zwykle postaramy się zaskoczyć wszystkich nowościami produktowymi. Wysoko stawiamy sobie także poprzeczkę, jeśli chodzi o plany sprzedażowe. Mam nadzieję, że uda nam się to wszystko zrealizować” – podsumowuje Solange Oszewska, wiceprezes Solaris Bus & Coach S.A.

Plany na rok 2007

„Obecny rok będzie kolejnym okresem rozwoju dla naszej firmy i to na wielu płaszczyznach. Zamierzamy wprowadzić do produkcji kolejne nowości produktowe, które chciałbym, aby pozostały niespodzianką do październikowych targów w Kotrijk. Z pewnością także wprowadzimy dalsze udoskonalenia w procesie produkcji zmierzające do poprawy wydajności. Będzie to konieczne w związku z naszymi planami produkcji i sprzedaży, które przy pozytywnym scenariuszu wydarzeń wykroczą w tym roku poza granice Europy” – zapowiada prezes Solaris Bus & Coach S.A.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Rekordowy rok Solarisa