Rekordowy zakup Avallona

Magdalena WierzchowskaMagdalena Wierzchowska
opublikowano: 2015-06-23 00:00

Fundusz inwestuje w perspektywiczną branżę automotive — kupił od indyjskiego koncernu fabrykę chlapaczy NovoTech

Mukesh Patani ściągnął do Polski indyjski koncern Time Technoplast, specjalizujący się w produkcji opakowań na rynki azjatyckie. Firma otworzyła u nas kilka lat temu fabrykę części samochodowych produkowanych z polimerów — NovoTech Polska. Teraz Mukesh Patani pomógł jej wejść w kolejną fazę rozwoju. NovoTech ma nowego właściciela — fundusz Avallon odkupił od Hindusów całość udziałów w spółce. — Dotychczasowy inwestor chce skoncentrować się na produkcji opakowań na rynku azjatyckim — mówi Mirosław Janicki, dyrektor inwestycyjny Avallona.

MISJA WYKONANA:
MISJA WYKONANA:
Fundusze inwestycyjne szukają okazji do kupna niedużych zakładów produkcyjnych. Avallonowi (na zdjęciu od lewej: Mirosław Janicki, dyrektor inwestycyjny, oraz Piotr Miller, partner Avallon MBO Fund) to się udało. NovoTech, najnowszy nabytek, będzie się rozwijał przez przejęcia.
Marek Wiśniewski

Największa inwestycja

Z nieoficjalnych informacji wynika, że transakcja — zawarta 5 czerwca przy wsparciu kancelarii Squire Patton Boggs — opiewała na 100 mln zł. To największy wydatek w historii funduszu. Menedżerów Avallona zachęciły dobre perspektywy spółki i branży.

— Rzadko nadarza się w Polsce okazja do zainwestowania w globalnego lidera. NovoTech z pewnością ma potencjał, aby umocnić czołową pozycję na światowych rynkach — mówi Piotr Miller, partner Avallon MBO Fund. Transakcja obejmuje nie tylko fabrykę chlapaczy w Kostrzynie nad Odrą, ale też udziały w spółkach zależnych w Rumunii i Belgii. Spółka przeznacza na eksport 80 proc. produkcji.

— NovoTech ma duże możliwości rozwoju — zarówno jeśli chodzi o pozyskanie nowych klientów, jak i rozszerzenie asortymentu. Będziemy analizować możliwości akwizycji spółek produkujących akcesoria samochodowe na terenie Europy — mówi Mirosław Janicki.

Avallon może rozszerzyć portfolio spółki o podobne produkty z fabryk europejskich. NovoTech chce też pozyskać nowych klientów. Wśród dotychczasowych ma m.in. producentów przyczep ciężarowych, takich jak Ford, Scania czy Volvo. Sprzedaje też maty wejściowe m.in. koncernowi IKEA.

— Firma ma ogromny potencjał w dotychczasowym obszarze działalności i możliwość wejścia w nowe niszowe zastosowania. Realizacja tych działań razem z funduszem z pewnością pozwoli nam osiągnąć sukces w ciągu kilku lat — mówi Mukesh Patani, prezes Novo Techu.

Dobre perspektywy

Po kilku latach bessy rynek produkcji samochodów osobowych odbił się w ubiegłymroku, a 2015 r. ma być jeszcze lepszy. Giełdowy Boryszew szacuje, że segment automotive będzie rósł w tempie 3-5 proc. rocznie, co pozwala optymistycznie patrzeć na perspektywy branży. Eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł w ubiegłym roku o 3 proc., do 25,3 mld EUR — wynika z danych KPMG.

— Polska jest dobrą lokalizacją dla producentów komponentów samochodowych. Oferujemy dobrą jakość produktów przy konkurencyjnych kosztach, pomagają też zachęty ze specjalnych stref ekonomicznych. Spodziewam się, że coraz większa liczba producentów będzie przenosiła się do krajów Europy Środkowo-Wschodniej — mówi Cezary Pyszkowski, członek zarządu Boryszewa ds. automotive.

Avallon ma ostatnio dobrą passę. Kupno NovoTechu to już szósta inwestycja funduszu AVALLON MBO FUND II. Niedawno pisaliśmy o Emersonie (spółce zajmującej się mailingiem promocyjnym), wcześniej o inwestycjach MPS International (producencie kosmetyków, opakowań i środków czystości) oraz Velvet Care (producencie artykułów higienicznych codziennego użytku). Avallon specjalizuje się w wykupach menedżerskich, wśród inwestorów ma m.in. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju i fundusze zarządzane przez szwajcarską firmę Akina Partners. Inwestuje głównie w firmy o obrotach od 50 do 250 mln zł. — Mamy nadzieję na finalizację kolejnych 2-3 projektów inwestycyjnych w tym roku — mówi Mirosław Janicki.

SPECJALNIE DLA PULSU
Wspinamy się w globalnym rankingu

MIROSŁAW MICHNA, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG Polska

Po wielu latach inwestycji i reinwestycji w sektorze produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych Polska osiągnęła status jednego z największych dostawców dla motoryzacji — nie tylko w skali Europy Środkowo-Wschodniej, ale wręcz ogólnoeuropejskiej. To efekt strategicznego położenia kraju pomiędzy Niemcami a Czechami i Słowacją, kluczowymi ośrodkami produkcji pojazdów, oraz popytu ze strony krajowych fabryk. Polska oferuje wciąż stosunkowo korzystne koszty pracy oraz dużą dostępność mechanizmów wsparcia inwestycji, w szczególności w ramach specjalnych stref ekonomicznych. Dynamiczny rozwój produkcji części i podzespołów motoryzacyjnych wynika w dużej mierze z inwestycji globalnych graczy, pełniących rolę dostawców dla producentów pojazdów. W sektorze działa wielu producentów części i akcesoriów z polskim kapitałem, jednak są to najczęściej mniejsze przedsiębiorstwa, działające na dalszych etapach globalnych łańcuchów dostaw. Wiele z nich musi dopiero utorować sobie drogę do roli bezpośrednich dostawców dla europejskich fabryk pojazdów.

SPECJALNIE DLA PULSU
Wspinamy się w globalnym rankingu

MIROSŁAW MICHNA, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG Polska

Po wielu latach inwestycji i reinwestycji w sektorze produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych Polska osiągnęła status jednego z największych dostawców dla motoryzacji — nie tylko w skali Europy Środkowo-Wschodniej, ale wręcz ogólnoeuropejskiej. To efekt strategicznego położenia kraju pomiędzy Niemcami a Czechami i Słowacją, kluczowymi ośrodkami produkcji pojazdów, oraz popytu ze strony krajowych fabryk. Polska oferuje wciąż stosunkowo korzystne koszty pracy oraz dużą dostępność mechanizmów wsparcia inwestycji, w szczególności w ramach specjalnych stref ekonomicznych. Dynamiczny rozwój produkcji części i podzespołów motoryzacyjnych wynika w dużej mierze z inwestycji globalnych graczy, pełniących rolę dostawców dla producentów pojazdów. W sektorze działa wielu producentów części i akcesoriów z polskim kapitałem, jednak są to najczęściej mniejsze przedsiębiorstwa, działające na dalszych etapach globalnych łańcuchów dostaw. Wiele z nich musi dopiero utorować sobie drogę do roli bezpośrednich dostawców dla europejskich fabryk pojazdów.