Relacja ze wspólnego studia PKP Cargo i „Pulsu Biznesu”

Łukasz Korycki
opublikowano: 2015-09-10 22:00

Prezentujemy cytaty z wystąpień goszczących w nim rozmówców. Pełne wypowiedzi znajdują się na internetowych stronach „PB”.

ATRAKCJA FORUM:
ATRAKCJA FORUM:
Wspólne studio „Pulsu Biznesu” i PKP Cargo prowadził Łukasz Korycki, zastępca redaktora naczelnego „PB”. Prezentujemy cytaty z wystąpień goszczących w nim rozmówców. Pełne wypowiedzi znajdują się na internetowych stronach „PB”.
Marek Wiśniewski

LOUKAS NOTOPOULOS

prezes Vivus.pl

My już dawno zrozumieliśmy, że nasza branża nie jest konkurencją dla sektora bankowego. Jak można być konkurentem dla kogoś, kto pożycza rocznie w consumer finance ponad 70 mld zł, podczas gdy cała nasza branża, kilkaset podmiotów, pożycza niecałe 4 mld zł. Nasz biznes można nazwać „sztukowym”, natomiast bankowy „wolumenowym”.

MARIUSZ CHOLEWA

prezes Biura Informacji Kredytowej

Połowa kredytów zaciąganych przez Polaków nie przekracza 4 tys. zł, czyli są to typowe kredyty konsumpcyjne. Jednak widać, że tych kredytów ubywa, a rośnie popyt na tzw. kredyty wysokokwotowe. To wynika przede wszystkim z dość dobrej sytuacji w gospodarce i niskich stóp procentowych, które skłaniają do zaciągania kredytów.

PIOTR CIŻKOWICZ

członek zarządu PKP

Po prywatyzacji PKP Energetyka będziemy w stanie bez problemu spłacić pozostałe zadłużenie Grupy PKP, oczywiście jeżeli będzie to miało sens, biorąc pod uwagę koszty odsetek.

MARIUSZ HILDEBRAND

wiceprezes BIG Infomonitor

Po zmianie ustawy o upadłości konsumenckiej w pierwszej połowie 2015 r. zgłoszonych spraw do rozpatrzenia było ponad 2,5 tys., z czego 1200 zostało podjętych do rozpatrzenia przez sądy, a w 700 przypadkach zostały ogłoszone upadłości. To znacznie przekroczyło oczekiwania Ministerstwa Sprawiedliwości, które zakładało, że w całym roku wszystkich tylko zgłoszonych spraw do upadłości będzie 1800.

SYLWIA BILSKA

dyrektor zarządzająca PayU Polska i Europa Środkowa

W polskim handlu internetowym wciąż dominują płatności gotówkowe. Dotyczą one aż 47 proc. wszystkich transakcji zawieranych w e- -commerce. Jeśli chodzi o pozostałą część tego tortu, około 60 proc. to najszybsze płatności internetowe, czyli szybkie przelewy. Bardzo dynamicznie rośnie też segment ekspresowy, czyli tzw. one click. Karty kredytowe natomiast odpowiadają za około 10 proc. wszystkich płatności.

JACEK LEONKIEWICZ

prezes PKP Intercity

Nie obawiamy się konkurencji lotniczych połączeń krajowych. Jeden skład pendolino zabiera około 400 osób — to kilka średniej wielkości samolotów. Uważam, że naszym największym zagrożeniem jest transport drogowy, i to wcale nie autobusowy, ale ze strony pojazdów prywatnych.

KRZYSZTOF KRYSTOWSKI

dyrektor zarządzający PZL Świdnik

Liczymy, że ze 130 mld zł przeznaczonych w latach 2013-12 na modernizację polskiej armii spora część przypadnie dla nas. Na same śmigłowce ma trafić około 20 mld zł. Nasze roczne przychody sięgają 900 mln zł, z czego sprzedaż na rynku krajowymto zaledwie kilkanaście procent. Dlatego tak ważne jest dla nas ostateczne zakończenie sprawy zaskarżonego przez nas kwietniowego przetargu na dostawę śmigłowców dla polskiej armii, w którym wybrano francuskie caracale. To także bardzo ważne z punktu widzenia zatrudnienia. W tym roku zmniejszyliśmy go już o 100 osób, a w negatywnym scenariuszu w najbliższych latach możliwa jest redukcja nawet o 500. Ciągle wierzymy jednak, że sprawa kontraktu nie jest jeszcze rozstrzygnięta.

ROBERT STELMASZCZYK

prezes RWE Stoen Operator

Są pozytywne efekty sierpniowego wprowadzenia stopni zasilania w polskiej energetyce, związanego z upałami, suszą i niedoborem wody. Przede wszystkim klienci zdali sobie sprawę, że trzeba uaktualnić umowy, aby moc bezpieczna została wyrażona w wartości takiej, w jakiej jest potrzebna, a nie była zaniżona. Przećwiczyliśmy też mechanizmy i jesteśmy lepiej przygotowani do ewentualnych takich sytuacji, choć mam nadzieję, że już się nie zdarzą.

MARCIN MOCHOCKI

członek zarządu PKP PLK

Niezasadne ekonomicznie jest przebudowanie wszystkich linii kolejowych w Polsce do parametrów 160-200 km na godzinę. Dlatego nasz nowy program inwestycyjny jest tak skonstruowany, by dopasować parametry infrastruktury do wymagań rynku transportowego na danym kierunku.