RENAULT ZMNIEJSZY LICZBĘ DEALERÓW

Paweł Janas
07-07-2000, 00:00

RENAULT ZMNIEJSZY LICZBĘ DEALERÓW

W 2001 r. Francuzi chcą mieć 7 proc. polskiego rynku motoryzacyjnego

ZAGROŻENIA: Sprzedaż samochodów w 2001 roku będzie zależeć od wysokości podatku akcyzowego, a także mniej korzystnych przepisów dotyczących leasingu czy też nowych podatków od sprzedaży samochodów na rzecz funduszu finansującego budowę i remonty dróg — mówi Dominique Maciet, prezes zarządu Renault Polska. fot. Grzegorz Kawecki

Renault Polska zamierza zwiększyć w 2001 r. swój udział w rynku do 7 proc. Mają w tym pomóc budowa centrum dystrybucji w Warszawie oraz wprowadzenie do sprzedaży nowego modelu samochodu rodzinnego.

Obserwowany od kilku miesięcy spadek sprzedaży samochodów nie dotknął koncernu Renault, który do końca maja sprzedał 13,9 tys. aut — o ponad 1000 więcej niż w takim samym okresie 1999 roku. Firma ma obecnie 6-proc. udział w polskim rynku.

— Do końca tego roku chcemy utrzymać ten stan, a w 2001 r. powiększyć go do 7 proc. — mówi Dominique Maciet, prezes zarządu Renault Polska.

W październiku 2001 r. Renault chce uruchomić w Warszawie centrum sprzedaży samochodów. Koszt inwestycji wyniesie ponad 18 mln zł. Obecnie trwają przygotowania do zakupu terenu, a firma liczy, iż wszystkie formalności uda się załatwić do końca roku. Renault chce sprzedawać w centrum od 2 do 3 tys. samochodów rocznie.

— Przewidujemy również powiększenie magazynu części zamiennych w Święcicach pod Warszawą. Będzie nas to kosztować kolejnych 18 mln zł — podkreśla Dominique Maciet.

Nowe obiekty będą gotowe już w 2002 r. Możliwości składowania zostaną dwukrotnie zwiększone.

Koncentracja sieci

Francuski koncern będzie ponadto inwestować co roku 1 mln USD (4,4 mln zł) w rozwój sieci informatycznej. Kwota ta obejmuje również program szkolenia dla dealerów.

Wszystkie inwestycje będą finansowane ze środków własnych Renault Polska lub centrali firmy we Francji.

Obecnie Renault Polska rozprowadza swoje samochody poprzez sieć 140 punktów sprzedaży.

— W 2003 r. chcemy mieć co najmniej 200 punktów. Będziemy jednak zmniejszać liczbę koncesjonerów, a zwiększać liczbę ich małych filii. Obecnie z jednej koncesji sprzedaje się około 500 samochodów rocznie, a planujemy zwiększyć ten wynik do 2,5 tys. Koncesjonerzy Renault będą się między sobą łączyć, co zmniejszy koszty działalności — twierdzi Dominique Maciet.

Uruchomienie nowego punktu sprzedaży finansowane jest w całości przez samego koncesjonera. Wybudowanie nowego salonu kosztuje nie mniej niż 3 mln zł, a większego — nawet 10 mln zł.

Megane i coś jeszcze

Najlepiej sprzedaje się w Polsce rodzina samochodów Megane. Daje ona 40 proc. ogółu sprzedaży Renault. Na początku przyszłego roku firma planuje zaprezentowanie nowego modelu samochodu rodzinnego, przeznaczonego dla średniej klasy. To on właśnie ma m.in. doprowadzić do zwiększenia udziału Renault w rynku.

Znaczną część samochodów Renault sprzedaje w Polsce dzięki leasingowi i kredytom, którymi zajmuje się siostrzana firma — Renault Credit Polska.

— Od maja 1999 r. podpisano już około 1000 kontraktów na leasing samochodów dostawczych. W tym roku planowane jest podpisanie około 700 nowych — zapowiada Dominique Maciet.

Od stycznia 1999 r. RCP współpracuje z Bankiem Śląskim. Z oferty kredytowej Renault skorzystało już około 6 tys. klientów. W planach jest udzielenie kolejnych 5 tys. kredytów.

Prezesa RCP niepokoi spadek sprzedaży samochodów w Polsce. Jego zdaniem, na koniec roku może on wynieść od 10 do 15 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Obawy budzi także wzrost kosztów kredytów oraz rosnące bezrobocie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / RENAULT ZMNIEJSZY LICZBĘ DEALERÓW