Restrukturyzacja się nie udała

Katarzyna Kozińska
05-10-2005, 00:00

PKP nie potrafią zarządzać swoim majątkiem — twierdzi NIK. Robią to zbyt wolno, tracąc przy tym pieniądze i łamiąc prawo.

Najwyższa Izba Kontroli (NIK) wykryła nieprawidłowości finansowe przy gospodarowaniu majątkiem PKP sięgające 78 mln zł (lata 2000- -04). W przypadku jednej operacji NIK złożyła doniesienie do prokuratury. Chodzi o 10 proc. udziałów w fabryce Pafawag we Wrocławiu (obecnie Bombardier) wartości prawie 3,5 mln zł, które zdaniem kontrolerów PKP mogły przejąć, ale tego nie zrobiły.

— Pafawag to jeden z wielu przykładów złego gospodarowania aktywami i pasywami PKP. W przypadku wielu innych transakcji majątek sprzedawano ze stratą albo wręcz z naruszeniem prawa — mówi Jacek Jezierski, wiceprezes NIK.

— Przejęcie udziałów w Pafawagu nie było dla nas korzystne, bo razem ze współwłasnością przejęlibyśmy na siebie ówczesne zobowiązania i straty tej firmy — odpowiada Michał Wrzosek, rzecznik PKP.

W restrukturyzacji majątkowej PKP nie mają obszaru, który NIK oceniłaby pozytywnie.

70 proc. majątku, którym dysponują PKP, powinno trafić do spó- łek zależnych, a nadal tak się nie stało.

— Sam pomysł podziału PKP na spółki był dobry, ale jego wykonanie — fatalne. Kierownictwo PKP nie opracowało też koncepcji zagospodarowania „wolnego” majątku i dlatego niewłaściwie przygotowało go do zbycia, tracąc na sprzedaży niektórych nieruchomości. Cały proces zbywania majątku trzeba też przyspieszyć, a ponad połowa użytkowanych działek nadal ma nieuregulowany stan prawny — podkreśla Jacek Jezierski.

Na sprzedaży majątku PKP mogłyby zarobić nawet 800 mln zł. Władze spółki zapewniają, że chcą sprzedawać to, co zbędne, ale nie zawsze jest to możliwe. W przypadku niektórych intratnych nieruchomości, z powodu różnych roszczeń, kilkanaście lat ciągną się procesy uwłaszczeniowe.

— Do 2007 r. zostanie uregulowany stan prawny wszystkich nieruchomości. Podjęto też szereg działań, aby poprawić efektywność zarządzania majątkiem — mówi Michał Wrzosek.

Majątek PKP to 42 tys. budynków o łącznej powierzchni 10 mln mkw. oraz 100 tys. działek na 108 tys. ha gruntów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kozińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Restrukturyzacja się nie udała