Restrukturyzacja zamiast upadłości

opublikowano: 03-05-2021, 20:00

Wiele firm korzysta z regulacji wprowadzonych tarczą w ubiegłym roku i kontynuuje działalność pomimo spełniania formalnych przesłanek upadłości.

W minionym miesiącu zbankrutowało 47 firm. Natomiast liczba restrukturyzacji wyniosła 174, co oznacza wzrost aż o 278 proc. w porównaniu z marcem 2020 r. – informuje Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) na podstawie danych z Monitora Sądowego i Gospodarczego.

– W sumie po raz pierwszy liczba niewypłacalnych firm w jednym miesiącu przekroczyła 200, a w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy 1,5 tys. przypadków – mówi Tomasz Ślagórski, wiceprezes KUKE.

Odsetek restrukturyzacji sięga już 70 proc. wszystkich niewypłacalności.

– Ten trend będzie zapewne kontynuowany. Firmy, korzystając z wprowadzonych w czerwcu ubiegłego roku regulacji, kontynuują działalność pomimo spełniania formalnych przesłanek upadłości. W miarę stabilizacji sytuacji gospodarczej będą miały szansę na wyjście z kłopotów. Już aż 91 proc. restrukturyzacji jest ogłaszanych w trybie uproszczonym – mówi Tomasz Ślagórski.

Dodaje, że podobnie jest w innych krajach Europy, gdzie na rynku nadal funkcjonują podmioty, które w innych okolicznościach przechodziłyby już postępowania upadłościowe. Na największym rynku eksportowym Polski, czyli w Niemczech, w 2020 r. niewypłacalności było o 15 proc. mniej niż rok wcześniej (15,8 tys. przypadków) i najmniej od początku lat 90., pomimo spadku PKB kraju aż o 5 proc. Natomiast już w samym styczniu 2021 r. do sądów wpłynęło 1108 wniosków dotyczących niewypłacalności spółek, co oznacza spadek o 31,1 proc. w ciągu roku.

Przy tym łagodniejsze reguły upadłościowe, wprowadzone na czas pandemii, obowiązują w tym kraju do końca kwietnia. Z czasem więc polscy eksporterzy mogą spodziewać się wzrostu niewypłacalności wśród niemieckich kontrahentów.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane