Jasna nawierzchnia rozprasza promienie świetlne, dzięki czemu przeszkody stają się bardziej wyeksponowane. To ważne, gdyż zauważenie przeszkody na drodze po zmroku czy w niekorzystnych warunkach, atmosferycznych jest możliwe tylko gdy istnieje kontrast — przekonują eksperci. Jasne drogi to jeden z głównych tematów Salonu Kruszyw, który odbędzie się podczas XXII Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska w Kielcach.
— Dla przeciętnego użytkownika drogi nie jest istotne, czy jest ona jasna czy ciemna. Fachowcy jednak są pewni, że od jasności drogi zależy bezpieczeństwo i komfort jazdy — przekonuje Marek Gajewski z Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego. Dotychczas w Polsce jasne nawierzchnie dróg zastosowano tylko na moście i trasie siekierkowskiej w Warszawie oraz na wybranych odcinkach autostrady A1.
— W Polsce posiadamy złoża kruszywa, np. gabro, które doskonale nadaje się do rozjaśniania. Cały czas pracujemy też nad kruszywami sztucznymi, które mogłybyekonomiczniej rozjaśniać drogi — zapewnia Marek Gajewski.
Specjaliści przekonują też, że dzięki jasnym nawierzchniom można zaoszczędzić energię zużywaną do oświetlenia drogowego. Według francuskich analiz, takie drogi mogą przynieść od 25 do 40 proc. oszczędności w kosztach prądu — poprzez zmniejszenie mocy i liczby źródeł światła. XXII Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska będą odbywały się od 31 maja do 2 czerwca w Targach Kielce. Wystawa nazywana przez specjalistów „kieleckim świętem drogownictwa” to miejsce, w którym od lat wskazywane są kierunki rozwoju tego sektora w Europie Środkowo- -Wschodniej. © Ⓟ